Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

«PEASANT LITERACY»: EDUCATIONAL PROGRAM IN WESTERN SIBERIA AND THE CONSTRUCTION OF A NEW PATTERN OF FEMALE BEHAVIOR IN THE 1920’S

Abstract

Purpose. The article analysis the mechanisms of inculcation for a new pattern of female behavior - «literate peasant women» and the peculiarities of the process of illiteracy elimination among Siberians in the first decade of Soviet authority. In the early 1920’s. literate men in the cities of Siberia accounted for 61.2 %, and in rural areas - 26.7%, literate women - respectively 46.9 % and 9.2 %. In fact, 90.8 % of Siberian peasant women were illiterate. Women’s program consists not only the points illiteracy, but women’s clubs, organization of agricultural courses and Sunday schools. Paramount task was learning to write, read and count. It was assumed and the second stage of «Adult» education - schools of half-educated with basic subjects of primary education. The factor of female illiteracy has become one of the significant obstacles in the implementation of the early Soviet policy of building a «new way of life» («novyi byt») and emancipation of women. Teach women to read, write and count was the basic stage in the embodiment of the construct of the «new Soviet woman» within the framework of the Soviet utopia. In fact, after receiving these elementary skills, the following stages of Women policy may began: implementation of the thesis on gender equality, involvement in public and political life, work in leadership positions, atheistic campaign, a complex of work on maternity and infancy, and in general, to produce global transformations of women’s life strategies and values. Results. The early Soviet policy on eliminating illiteracy is a very popular topic among Russian historians. Most of the works were created during the Soviet period, which imposed certain restrictions on them: with extensive factual material, these studies bore a somewhat one-sided, ideologically biased interpretation of this process. An analysis of post-Soviet literature showed that today the problem is being worked out no less intensively. Regional studies, based on statistical information and archival materials, prevail. This study is based both on archival, statistical data, and on the materials of the Siberian press of the 1920’s. The originality of the work is given by the materials of field ethnographic research, which allows the author to supplement the historical picture, and, perhaps, see the dry report data and statistical data from a different angle. Conclusion. The author makes the assumption that the failure of the policy of education and the weak involvement of girls in school education in Western Siberia in the 1920’s became one of the key reasons that the image of a Russian peasant woman in Siberia during this period still largely corresponded to the notions of the role, functions and place of a woman in a «traditional» society.

About the Author

M. V. Vasekha
Institute of Ethnology and Anthropology N. N. Miklukho-Maklay RAS
Russian Federation


References

1. Васеха М. В. Влияние женской всесоюзной и сибирской прессы 1920-х гг. на формирование новых поведенческих моделей сибирячек // Вестн. РУДН. Серия: История России. 2015. № 3. С. 60-70.

2. Васеха М. В. «Новая советская женщина»: конструирование образа в 1920-е годы (по материалам юга Западной Сибири) // Вестн. РФФИ. Гуманитарные и общественные науки. 2017. № 2 (87). С. 57-67.

3. Воробьева М. И. Ликвидация неграмотности женщин Западной Сибири (1929-1937 гг.) // Наука и образование: Материалы Всерос. науч. конф. Секция история. Белово: Изд-во КемГУ, 2003. С. 62-68.

4. Всесоюзная перепись населения 1926 г. Сибирский край. М.: Центр. упр. статистики СССР, 1928. Отд. 1: Народность, родной язык, возраст, грамотность. 339 с.

5. Жиленков. Культурная революция в Славгородском округе // Жизнь Сибири. 1928. № 9-10. С. 110-115.

6. Зацепин К. Пятьдесят лет была неграмотна. Быль // Красная сибирячка. 1925. № 5. С. 24-25.

7. Земальник П. Грунины каникулы // Красная сибирячка. 1925. № 1. С. 20-22.

8. Зверева К. Е., Зверев В. А. Как Сибирь училась читать: школа, грамотность и книга в русской деревне конца XIX - начала ХХ века. Новосибирск: Изд-во НГПУ, 2013. 237 с.

9. Итоги развития народного хозяйства и культурного строительства Западной Сибири за первое пятилетие (1928-1932 гг.) Новосибирск: [Б. и.], 1934. 259 с.

10. Контрольные цифры. Социально-культурное строительство // Жизнь Сибири. 1929. № 7-8. С. 99-100.

11. Неверов А. В путь-дорогу // Крестьянка. 1926. № 7. С. 4-6.

12. Овчинникова Н. Н. Ликвидация неграмотности в северных губерниях в 1920-е годы: успехи и трудности // Вестн. Северного (Арктического) федерального университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2009. С. 11-16.

13. Перспективы ликвидации неграмотности в Сибири // Сибирский педагогический журнал. 1923. № 2. С. 119-121.

14. Петрова Я. И. Ликбез как социальный проект (на материалах Самарской губернии, 1920- 1930-е годы) // Журнал исследований социальной политики. 2007. Т. 5, № 4. С. 519-539.

15. Пионеры - по стопам Ильича // Красная сибирячка. 1925. № 1. С. 27.

16. Подружин Г. И. Ликвидация неграмотности взрослого населения Западной Сибири в годы первой пятилетки (1928-1932 гг.) // Сибирь в период строительства социализма и перехода к коммунизму. Новосибирск: Изд-во СО АН СССР, 1965. Вып. 2: Культурное строительство в Сибири. С. 104-127.

17. Полякова. Как я научилась читать // Красная сибирячка. 1925. № 9. С. 21. Профессиональное движение. 1923. № 3-4.

18. Рябцева И. А. Ликвидация неграмотности женщин Западной Сибири в 1920-1930-х гг. // Вопросы истории Сибири ХХ века. Новосибирск: [Б. и.], 2003. Вып. 6. С. 70-80.

19. Сарычева Т. В. Становление физического воспитания в системе народного просвещения в Западной Сибири в 1920-е годы // Вестн. Том. гос. ун-та. 2015. № 391. С. 140-147.

20. Сибревком. Август 1919 - декабрь 1925: Сб. документов и материалов. Новосибирск: [Б. и.], 1959. 471 с.

21. Сильвич. «Школа для деревни или деревня для школы» (К вопросу о типе сибирской сельской школы) // Сибирский педагогический журнал. 1923. № 3. С. 119-134.

22. Соколов Ю. Ф. Ликвидация неграмотности и малограмотности и повышение общеобразовательного уровня среди трудящихся масс Западной Сибири (1933-1937 гг.). // Вопросы истории Сибири. Серия историческая. Томск: Изд-во ТГУ, 1969. Вып. 4. С. 253-261.

23. Судьба учителя // Судьба человеческая / Новосиб. гос. обл. дом народного творчества. Новосибирск, 2001. 97 с.

24. Фурсова Е. Ф. Традиции обработки льна у восточных славян Верхнего Приобья // Русские Сибири: культура, обычаи и обряды. Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 1998. С. 97-128.

25. Харитонов М. Ю. Опыт реализации государственной образовательной политики в Чувашии в 1920-е годы (гендерный аспект) // Вестн. Чуваш. ун-та. 2012. № 4. С. 61-66.

26. «Учиться надо - Ленин велел», - этим наполняют пионеры жизнь семьи // Красная сибирячка. 1925. № 1. С. 27.


Review

For citations:


Vasekha M.V. «PEASANT LITERACY»: EDUCATIONAL PROGRAM IN WESTERN SIBERIA AND THE CONSTRUCTION OF A NEW PATTERN OF FEMALE BEHAVIOR IN THE 1920’S. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2018;17(5):150-160. (In Russ.)

Views: 169


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)