Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Ornamental Mace as a Strike Weapon and Symbol of Powerof a Military Commander of the Tian Shan Kyrgyz

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-3-137-145

Abstract

Purpose. We analyzed an extremely rare finding of a mace with a small ornamental iron battle top fastened to a long wooden handle. This mace is a part of a collection of armament objects acquired by museum workers in the course of expeditions on the territory of Kyrgyzstan over the past decades. At present, this collection is stored in the Russian Museum of Ethnography in Saint Petersburg. During the previous historical period, when museum workers had been searching and gathering objects of traditional culture of different peoples on the territory of Central Asia, that finding was acquired together with other characteristic objects of traditional cultures from that region on the territory of Kyrgyzstan. Firstly, it was stored in the Museum of the Peoples of the USSR. We aimed at dating the artifact and identifying its purpose. Conclusion. We traced primary events in the history of studying different types of close combat strike weapons which were used by Kyrgyz warriors in Tian Shan during the Late Middle Ages and New Time. A result of the research conducted is a description of the ornamental iron battle top and the wooden handle of this mace decorated with carved rhomb ornaments. We date the artifact as belonging to the period of Late Middle Ages - New Time. According to the terms used for such types of weapons, the mace could have been used as a striking weapon; however, it its ornamental battle top is of a smaller size than that of traditional maces, so it could have been used as a symbol of power. Results. We conclude that this mace could have been a strike weapon in the course of close and hand-to-hand combats led by Kyrgyz warriors, but also it could have been used as a symbol of power by military commanders of the Kyrgyz forces.

About the Authors

Y. S. Khudyakov
Institute of Archaeology and Ethnography SB RAS; Novosibirsk State University
Russian Federation


K. T. Akmatov
Kyrgyz-Turkish Manas University
Russian Federation


References

1. Абрамзон С. М. Черты военной организации и техники у киргизов (по историко-этнографическим данным и материалам эпоса «Манас») // Тр. Ин-та языка, литературы и истории Киргизского филиала АН СССР. Фрунзе, 1944. Вып. 1. С. 167-180

2. Абрамзон С. М. Этнографический альбом художника П. М. Кошарова (1857 г.) // Сборник музея антропологии и этнографии. Л.: Изд-во АН СССР, 1953. Т. 15. С. 148-167

3. Бартольд В. В. Киргизы. Исторический очерк // Бартольд В. В. Соч. М.: Вост. лит., 1963. Т. 2, ч. 1. С. 471-543

4. Бейбутова Р. А. К истории названий оружия киргизского воина в эпосе «Манас» // Военное дело и средневековая археология Центральной Азии. Кемерово: Кузбассвузиздат, 1995. С. 125-137

5. Валиханов Ч. Ч. Дневник поездки на Иссык-Куль в 1856 г. // Валиханов Ч. Ч. Собр. соч.: В 5 т. Алма-Ата: Гл. ред. Казах. сов. энциклопедии, 1984. Т. 1. С. 306-357

6. Горелик М. В. Оружие Древнего Востока (IV тысячелетие - IV в. до н. э.). М.: Наука, 1993. 349 с

7. История Киргизской ССР. Фрунзе: Кыргызстан, 1968. Т. 1. 708 c

8. История Киргизской ССР. С древнейших времен до середины XIX в. Фрунзе: Кыргызстан, 1984. Т. 1. 798 c

9. Камышев А. М. Оружие ближнего боя с городища Кара-Джигач // Военное дело народов Сибирии Центральной Азии. Новосибирск: Изд-во НГУ, 2004. Вып. 1. С. 83-85

10. Кыргызы: источники, история, этнография. Бишкек: Изд-во «Шам», 1996. 524 c

11. Липец Р. С. Образы батыраи его коня в тюрко-монгольском эпосе. М.: Наука, 1984. 263 с

12. Манас. Киргизский героический эпос. М.: Наука, 1988. Кн. 2. 689 с

13. Манас. Великий поход. Кыргызский эпос. 2-е изд. Бишкек: Изд-во «Шам», 1994. 404 с

14. Мокеев А. Кыргызы на Алтае и на Тянь-Шане (этапы этнической и политической истории кыргызского народа во второй половине IX - сер. XVIII в.). Бишкек: Кыргыз.-Тур. ун-т «Манас», 2010. 280 с

15. Молдобаев И. Б. Эпос «Жаныш и Байыш» как историко-этнографический источник. Фрунзе: Илим, 1983. 169 с

16. Молдобаев И. Б. Эпос «Манас» как источник изучения духовной культуры киргизского народа. Фрунзе: Илим, 1989. 152 с

17. Мусаев С. Эпос «Манас». Научно-популярный очерк. Фрунзе: Илим, 1979. 205 с

18. Радлов В. В. Из Сибири. Страницы дневника. М.: Наука, 1989. 749 с

19. Садыков А. Героические мотивы в эпосе «Манас». Фрунзе: Илим, 1982. 135 с

20. Семенов П. П. Путешествие в Тянь-Шань в 1856-1857 годах. М.: Гос. изд-во географ. лит., 1946. 256 с

21. Симаков Г. Н. Народные развлечения и военное воспитание у киргизов // Этнографические аспекты традиционной военной организации народов Кавказа и Средней Азии. М.: Ин-т этнографии АН СССР, 1990. Вып. 2. С. 48-74

22. Соловьев А. И. Оружие и доспехи. Сибирское вооружение: от каменного века до Средневековья. Новосибирск: ИНФОЛИО-пресс, 2003. 224 с

23. Худяков Ю. С., Борисенко А. Ю. Железные булавы из Чуйской и Таласской долин Кыргызстана (из коллекций музеев «Манас-Ордо» и «Раритет») // Вестник НГУ. Серия: История, филология. 2015. Т. 14, № 3: Археология и этнография. С. 76-82

24. Худяков Ю. С., Борисенко А. Ю., Орозбекова Ж. Символика копий, бунчуков и знамен в традиционной культуре кыргызов Тянь-Шаня и Алая // ЭО. 2016. № 3. С. 162-179


Review

For citations:


Khudyakov Y.S., Akmatov K.T. Ornamental Mace as a Strike Weapon and Symbol of Powerof a Military Commander of the Tian Shan Kyrgyz. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2019;18(3):137-145. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-3-137-145

Views: 187


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)