Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Mass Speech Culture in Terms of Social Communications Mediatization

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-177-187

Abstract

Purpose. The article is dedicated to the study of mass speech culture as demonstration of a broad trend to social communications mediatization. Mass speech culture is considered to be the standards of verbal communication used by a number of people regardless of their status and social role in public communication and in everyday life. The author defines mass culture of Russian speech as elements of discursive practices accepted as a social standard by the majority of Russian speakers. One the one hand, mass speech culture mediatization manifests itself by the fact that patterns of verbal behavior and linguistic innovations are actively communicated and replicated in the mass media and social networks. On the other hand, modern media themselves extensively collaborate with socio-cultural practices and form the background for communication and language norms change. Results. The research is aimed at three types of mass speech culture manifestation that have cause-and-effect relationship with mediatization procedures. They are mass interpretation of the speech standard, subject-matter presuppositions / restrictions and a fast-paced spread of speech innovations. Essential features of mass speech culture are concluded with reference to the survey conducted among philologists and the representative selection of “Medialogy” database. Mass speech culture is characterized by vague conception of the speech standard, extension of topics admitted in public communication, virus spread of innovations and reduced introspection towards them. It can be viewed as modern media practices influence as well as their forming factors. Conclusion. Mediatization concept implementation for reasoning the interconnections between mass media development and mass speech culture changes within the interdisciplinary framework can be regarded as the research prospect by the author.

About the Author

O. S. Issers
Dostoevsky Omsk State University
Russian Federation


References

1. Вепрева И. Т. О кодифицированной норме в современной культурно-речевой ситуации: норма и мода // Русский язык сегодня: Сб. ст. / Ин-т рус. яз. им. В. В. Виноградова РАН. М., 2006. Вып. 4: Проблемы языковой нормы. С. 111-119.

2. Гольдин В. Е., Сиротинина О. Б. Внутринациональные речевые культуры и их взаимодействие // Вопросы стилистики. 1993. Вып. 25. C. 9-19.

3. Гольдин В. Е., Сиротинина О. Б. Речевая культура // Русский язык: Энциклопедия / Гл. ред. Ю. Н. Караулов. 2-е изд. М.: Большая российская энциклопедия: Дрофа, 1997. С. 413-

4. Граудина Л. К., Ширяев Е. Н. Культура русской речи и эффективность общения. М.: Изд-во РАН, 1996. 441 с.

5. Гуреева А. Н. Междисциплинарность теоретических концепций в российских и зарубежных исследованиях процесса медиатизации // Медиаскоп. 2017. Вып. 4. URL: http://www. mediascope.ru/2388 (дата обращения 14.01.2019).

6. Докинз Р. Эгоистичный ген. М.: Мир, 1993. 224 с.

7. Землянова Л. М. Медиатизация культуры и компаративизм в современной коммуникативистике // Вестн. Моск. ун-та. Серия 10. Журналистика. 2002. № 5. С. 83-97.

8. Иссерс О. С. Дай бог не последний (о вирусной эвфемизации в контексте массовой речевой культуры) // Тр. Ин-та рус. яз. им. В. В. Виноградова. М., 2017. Вып. 13. Культура русской речи. С. 43-52.

9. Кириллова Н. Б. Медиакультура: от модерна к постмодерну М.: Академический проект, 2006. 448 с.

10. Костомаров В. Г. Языковой вкус эпохи. М.: Златоуст, 1999. 330 с.

11. Культура русской речи: Энциклопедический словарь-справочник / Под. ред. Л. И. Иванова, А. П. Сковородникова, Е. Н. Ширяева и др. 2-е изд. М.: Флинта, 2007. 840 с.

12. Нашествие поп-культуры: поп-дипломатия и поп-политика / Центр гуманитарных технологий. 2007. URL: http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/2007/1296 (дата обращения 26.07.2016).

13. Русский язык по данным массового обследования / Под ред. Л. П. Крысина. М.: Наука, 1974. 352 с.

14. Сиротинина О. Б., Кузнецова Н. И., Дзякович Е. В. и др. Хорошая речь / Под ред. М. А. Кормилицыной, О. Б. Сиротининой. Саратов: Изд-во Саратов. гос. ун-та, 2001. 320 с.

15. Сиротинина О. Б. Хорошая речь: сдвиги в представлении об эталоне // Активные языковые процессы конца XX века. М.: Ин-т рус. яз. им. В. В. Виноградова РАН, 2000. С. 151-152.

16. Смолкина Д. В. Трансформации массовой культуры в постиндустриальном обществе. Автореф. дис. … канд. культурологии. Екатеринбург, 2012. 28 с.

17. Ширяев Е. Н. Культура речи как лингвистическая дисциплина // Русский язык и современность: Проблемы и перспективы развития русистики. М.: Изд-во ИРЯЗ, 1991. Ч. 1. С. 44-

18. Ширяев Е. Н. Современная теоретическая концепция культуры речи // Культура русской речи: Учеб. для вузов. М.: Норма-Инфра, 2000. С. 12-24.

19. Шмелев А. Д. Возможна ли кодификация языковых норм в эпоху социальных и культурных изменений? // Тр. Ин-та рус. яз. им. В. В. Виноградова. М., 2017. Вып. 13: Культура русской речи. С. 184-191.

20. Hall S. Cultural studies: Two paradigms. Media, Culture and Society, 1980, no. 2, p. 57-72.

21. Hepp A. Cultures of Mediatization. Cambridge, Polity, 2013, 180 p.

22. Hepp A., Hajarvard S., Lundby К. Mediatization: the orizing the in terplay between media, cultureand society. Media, Culture and Society, 2015, no. 37 (2), p. 314-324.

23. Hjarvard S. The Mediatization of Religion: A Theory of the Media as Agents of Religious Change. In: Northern Lights. Bristol, Intellect Press, 2008, p. 9-26.

24. Krotz F. Mediatization: A concept with which to grasp media and societal change. In: Lundby K. (ed.). Mediatization: Concept, changes, consequences. New York, Peter Lang, 2009, p. 21-40.

25. Liu Z. Relationship between Mass Media and Mass Culture: Frankfurt School and Cultures Studies School. Canadian Social Science, 2016, no. 12 (1), p. 23-28.

26. McLuhan M. Understanding Media: The Extensions of Man. New York, McGraw-Hill, 1964, 359 p.

27. Silverstone R. Media and Morality: On the Rise of the Mediapolis. Cambridge, Polity Press, 2006, 224 p.

28. Swingewood A. The Mythof Mass Culture. Humanities Press, 1977, 146 p.

29. Thompson J. B. The Media and Modernity. A Social Theory of the Media. Cambridge, Polity, 1995, 324 p.

30. Wilson J. R., Wilson S. R. Mass media / mass culture: an introduction. New York, McGraw-Hill, 1998, 484 p.


Review

For citations:


Issers O.S. Mass Speech Culture in Terms of Social Communications Mediatization. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2019;18(6):177-187. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-177-187

Views: 287


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)