Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Eye Diseases in Traditional Views of the Turk-Mongolian Peoples of Siberia: Their Nature, Prevention and Treatment of the Diseases

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2020-19-3-147-159

Abstract

Purpose. In the traditional picture of the world of the Turk-Mongolian peoples of Siberia, an important place is occu-pied by ideas about the structure of the human body and its organs. Interest in this topic is justified by the poor previ-ous study of the information that the Turk-Mongols of Siberia had about the structure and functioning of the human body. This article sets the task of studying the perception and understanding of the meaning and functions of human organs through eye diseases. Results. Folk medical knowledge, which was accumulated over centuries by the Turk-Mongolian peoples, is a valua-ble source that can reveal how representatives of the nomadic culture perceived and understood the structure and func-tions of the human body. The study of eye diseases, interpretations of the nature of the diseases, and ways of treating them allow us to conclude that the most common diseases of the Turk-Mongolian peoples were cataract, trachoma, and conjunctivitis. A number of diseases, such as conjunctivitis, glaucoma and cataract, are connected with heavenly bodies - the stars and the moon, which led to the specificity of “medical” drugs and therapeutic techniques used. In particular, this is the use of nacre, the external data of which caused associations with the moon. A gradual re-placement of expensive “medical” mixtures with more affordable ones, such as sugar, is specified. Conclusion. In traditional views, human eyes are represented as a source of light. With the extinction of the light source, vision is lost. There is a connection between the ability of a person to see and heavenly night lights. It also manifests itself through the prism of “medical” means and therapeutic techniques used in the treatment of eye diseas-es. Cataract is a characteristic disease of the population of Central and Inner Asia, the areas which are exposed to in-tense solar radiation. Trachoma is a disease of an infectious nature in the absence of hygiene, and it rapidly spread among the indigenous peoples of Siberia. There is little evidence of myopia and glaucoma. The notions of myopia known in the Turk-Mongolian are associated with poor eyesight in domestic animals - horses and cattle, and therefore prohibitions to eat these animals’ eyes for food were common.

About the Authors

M. M. Sodnompilova
Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies SB RAS
Russian Federation


B. Z. Nanzatov
Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies SB RAS
Russian Federation


References

1. Алексеев Н. А. Традиционные религиозные верования якутов в XIX - начале XX в. Новосибирск: Наука, 1975. 198 с.

2. Алексеев Н. А. Ранние формы религии тюркоязычных народов Сибири. Новосибирск: Наука, 1980. 315 с.

3. Алексеев Н. А. Шаманизм тюркоязычных народов Сибири. Новосибирск: Наука, 1984. 233 с.

4. Алексеева Л. Л. Эволюция глазных заболеваний и слепоты в Республике Саха (Якутия) // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. 2010. Т. 7, № 4. С. 32-37.

5. Березкин Ю. Е. Мифы глубокой древности // Природа. 2005. № 4 (1076). С. 55-62.

6. Березкин Ю. Е. Отражение картины мира в традиционных нарративах: реконструкция глобальных тенденций распространения и хронологической последовательности появления мотивов мифологии // Археология, этнография и антропология Евразии. 2018. Т. 46, № 2. С. 149-157.

7. Буряад-ород толи. Бурятско-русский словарь. Улан-Удэ: Республиканская типография, 2006. Т. 1: А-Н. 636 с.; 2010. Т. 2: О-Я. 708 с.

8. Бутанаев В. Я. Хакасско-русский историко-этнографический словарь. Абакан: Хакасия, 1999. 240 с.

9. Бутанаев В. Я., Монгуш Ч. В. Архаические обычаи и обряды саянских тюрков. Абакан: Изд-во Хакас. гос. ун-та, 2005. 196 с.

10. Вербицкий В. И. Алтайские инородцы. Сборник этнографических статей и исследований алтайского миссионера протоиерея Вербицкого В. И. М.: Тов-во скоропечати А. А. Левенсон, 1893. 221 с.

11. Грачева Г. Н. Традиционное мировоззрение охотников Таймыра. Л.: Наука, 1983. 172 c.

12. Галданова Г. Р. Доламаистские верования бурят. Новосибирск: Наука, 1987. 115 с.

13. Головнев А. В. Говорящие культуры. Традиции самодийцев и угров. Екатеринбург: Изд-во УрО РАН, 1995. 606 с.

14. Жамцарано Ц. Путевые дневники 1903-1907 гг. Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2001. 380 с.

15. История Баргузинской Степной думы в документах Государственного архива Республики Бурятия (1824-1903 гг.) / Сост. Б. Ц. Жалсанова, Л. В. Курас. Иркутск: Оттиск, 2012. 351 с.

16. История и культура нанайцев. Историко-этнографические очерки. СПб.: Наука, 2003. 325 с.

17. Карпов Ю. Ю. Женский лик Кавказа // Россия и Кавказ: история, религия, культура. СПб.: Довлатовский фонд, 2003. С. 44-63.

18. Клюева Н. И., Михайлова Е. А. Каталог съемных украшений народов Сибири (по материалам МАЭ) // Сборник МАЭ. М.; Л., 1988. Т. 42: Материальная и духовная культура народов Сибири. С. 195-208.

19. Линховоин Л. Лодон багшын дэбтэрхhээ. Материалы на бурятском и русском языках. Улан-Удэ: Буряад-монгол ном, 2012. 382 с.

20. Ляшенко И. Э., Елизарова М. А., Желтова В. И. Исторические аспекты борьбы с трахомой на территории Оренбургской области (конец XIX - начало XX в.) // Вестник ОГУ. 2014. № 12. С. 201-204.

21. Мазалова Н. Е. Состав человеческий. Человек в традиционных соматических представлениях русских. СПб.: Петерб. востоковедение, 2001. 192 с.

22. Майский И. М. Современная Монголия: Отчет Монгольской экспедиции, снаряженной Иркутской конторой Всероссийского Союза потребительных Товариществ «Центросоюз». Иркутск: [б. и.], 1921. 332 с.

23. Малов С. Е. Язык желтых уйгуров. Тексты и переводы. М.: Наука, 1967. 220 с.

24. Манжигеев И. М. Янгутский бурятский род (опыт историко-этнографического исследования). Улан-Удэ: Бурят. кн. изд-во, 1960. 230 с.

25. Минибаева З. И. Народная медицина башкир Южного Урала и тюркских народов Сибири: общее и особенное // Вестник Челяб. гос. ун-та. 2009. № 37 (175). История (вып. 36). С. 37-46.

26. Михайлова Е. А. Съемные украшения народов Сибири // Украшения народов Сибири. СПб.: МАЭ РАН, 2005. С. 12-120.

27. Нацов Г.-Д. Материалы по истории и культуре бурят / Пер. и примеч. Г. Р. Галдановой. Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 1995. Ч. 1. 156 с.

28. Осокин Г. М. На границе с Монголией. Очерки и материалы к этнографии юго-западного Забайкалья. СПб.: Тип. А. С. Суворина, 1906. 304 с.

29. Попова З. С. Ячмень // Большая медицинская энциклопедия: В 30 т. М.: Сов. энциклопедия, 1988. Т. 28. С. 541.

30. Потанин Г. Н. Очерки Северо-Западной Монголии. СПб.: Тип. В. Киршбаума, 1883. Вып. 4: Материалы этнографические. 1029 с.

31. Потапов А. П. Очерки народного быта тувинцев. М.: Наука, 1969. 401 с.

32. Орос-монгол толь. Русско-монгольский словарь. Улан-Батор: Госиздат, 1982. 840 с.

33. Сагалаев А. М. Урало-алтайская мифология. Символ и архетип. Новосибирск: Наука, 1991. 155 с.

34. Серошевский В. Л. Якуты. Опыт этнографического исследования. 2-е изд. М.: Московская типография № 2, 1993. 736 с.

35. Становление дочери Омогой-бая злым духом юёр // Якутские мифы. Новосибирск: Наука, 2004. С. 291-292.

36. Ставшая злым духом, причиняющим глазные болезни // Якутские мифы. Новосибирск: Наука, 2004. С. 275.

37. Термен А. И. Среди бурят Иркутской губернии и Забайкальского края. Очерки и впечатления. СПб.: Тип. Министерства внутренних дел, 1912. 144 с.

38. Хайдав Ц., Алтанчимэг Б., Варламова Т. С. Лекарственные растения в монгольской меди-цине. Улан-Батор: Госиздат, 1985. 389 с.

39. Хангалов М. Н. Собр. соч. Улан-Удэ: Бурят. кн. изд-во, 1959. Т. 2. 443 с.; 1960. Т. 3. 420 с.

40. Цыретарова Б. Б. Борьба с социальными болезнями в Бурятии (1920-1940-е гг.) // Вестник Бурят. гос. ун-та. Гуманитарные исследования Внутренней Азии. 2016. № 1. С. 29-35.

41. Чеснов Я. В. Шаг Майтрейи: некоторые вопросы изучения кинесики // Этнографическое изучение знаковых средств культуры. Л.: Наука, 1989. С. 122-139.

42. Щепанская Т. Б. Культура дороги в русской мифоритуальной традиции XIX-XX вв. М.: Индрик, 2003. 528 с.

43. Andrews R. Ch. The new conquest of Central Asia. A narrative of the explorations of the Central Asiatic expeditions in Mongolia and China, 1921-1930. New York, American Museum of Natural History, 1932, 678 p.

44. Boyd J. Japanese-Mongolian relations, 1873-1945: faith, race and strategy. Folkstone, Kent, Global Oriental, 2010, 264 p.

45. Foucault M. The History of Sexuality. An Introduction. New York, Pantheon Books, 1978, vol. 1, 169 p.

46. Le Goff J. The Medieval Imagination, translated by Arthur Goldhammer. Chicago & London, Uni-versity of Chicago Press, 1988, 302 p.

47. Le Goff J., Truong N. Une Histoire du corps au Moyen-Age. Paris, Editions Liana Levi, 2003, 197 p.

48. Janhunen J. “Samoyedic”. In: Daniel Abondolo (ed). The Uralic languages. London, New York, Routledge, 1998, p. 457-479.


Review

For citations:


Sodnompilova M.M., Nanzatov B.Z. Eye Diseases in Traditional Views of the Turk-Mongolian Peoples of Siberia: Their Nature, Prevention and Treatment of the Diseases. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2020;19(3):147-159. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2020-19-3-147-159

Views: 165


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)