Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Information Agenda at Entertaining Radio Stations on the Example of “Radio Dacha”

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2020-19-6-171-179

Abstract

Radio content is central to the formation of the broadcast programming grid. News releases, depending on the format of the radio station, are broadcast regularly: every 15 minutes, every half hour, every hour. And also the format of the media affects the specifics of the compilation and layout of the news block. The functional features of news broadcasting of information radio stations are, first of all, the “depth” of news feed with the possibility of a detailed description of current events, inclusion of expert comments and ratings in the issue. In turn, for entertainment radio stations, a certain “narrowness” of information broadcasting is inherent, which should correlate with the format of the media and the age of its target audience. In order to indicate the information agenda on entertainment radio stations, the author analyzes it using the popular “Radio Dacha” as an example. The purpose of this study is to identify the functional features and characteristics of the news releases broadcast on “Radio Dacha”. To conduct the study, the method of included observation and content analysis of news releases on radio stations from April 2011 to December 2019 were used. The study showed that it is the format of the radio station that plays a key role in the formation of news releases. The layout is also affected by the target audience and program policy of the radio station. Listeners are told about the pragmatic but exciting side of life. The news is broadcast on the main agenda in Russia and the world in a short but capacious format that echoes the rhetoric of the ruling political party. Based on what, we can draw the following conclusion: there is informational content on “Radio Dacha”, but news release is rather an actual infotainment program without a “depth” of information material.

About the Author

Y. V. Nasonova
Moscow State University
Russian Federation


References

1. Болотова Л. Д. Отечественное радиовещание в начале XXI века: новые реалии и старые проблемы // Вестник Моск. ун-та. Сер. 10. Журналистика. 2004. №. 2. С. 6-20.

2. Вартанов С. А., Вырковский А. В., Образцова А. Ю. и др. Основные форматы подачи информации на современных российских информационных радиостанциях // МедиаАльманах. 2018. № 5. С. 72-81.

3. Вартанова Е. Л. К вопросу о рамках теоретического анализа и национальных особенностях медиасистемы России // МедиаАльманах. 2019. № 2 (91). С. 8-19.

4. Вартанова Е. Л., Вырковский А. В., Макеенко М. И. Мультимедийные стратегии московских FM-радиостанций // Вестник Моск. ун-та. Серия 10. Журналистика. 2011. С. 6-32.

5. Вырковский А. В., Фомичева И. Д., Образцова А. Ю., Галкина М. Ю., Колесниченко А. В., Вартанов С. А., Смирнов С. С., Владимирова М. Б. Анализ качества медиатекстов на столичных информационно-разговорных радиостанциях // Вестник СПб. ун-та. Язык и литература. 2019. № 16 (1). С. 48-65.

6. Гладкова А. А., Кульчицкая Д. Ю., Лазутова Н. М., Черевко Т. С. Современное состояние и тенденции развития этнических СМИ России (телевидение, радио, пресса, Интер-нет) // Медиаскоп. 2016. Вып. 2. URL.: http://www.mediascope.ru/?q=node/2116 (дата обращения 28.12.2019).

7. Кравченко С. В. Позиционирование радиостанции в условиях информационного рынка (на примере московского FM-диапазона): Дис. ... канд. филол. наук. М.: МГУ, 2013. 199 с.

8. Круглова Л. А., Насонова Ю. В. Интерактивные программы на развлекательных российских радиостанциях: становление, аудитория и каналы связи // Изв. Саратов. ун-та. Новая серия. Филология. Журналистика. 2019. Т. 19, № 1. С. 103-106.

9. Круглова Л. А., Тихонова О. В., Болотова Е. А. и др. Ночной эфир московских информационных радиостанций Business fm, «Вести ФМ» и «Коммерсантъ FM»: особенности программирования // Вестник Моск. ун-та. Серия 10. Журналистика. 2019. Т. 3, № 3. С. 44-62.

10. Насонова Ю. В. Особенности использования социальных сетей и мессенджеров станциями «Радио Дача» и Love radio // МедиаАльманах. 2019. № 1. С. 121-130.

11. Образцова А. Ю. Особенности оценки качества журналистского материала редакторами и журналистами информационных и информационно-разговорных радиостанций // Вопросы теории и практики журналистики. 2019. № 1. С. 96-111.

12. Прохоров Е. П. Введение в теорию журналистики: Учебник. М.: Аспект Пресс, 2009. 351 с.

13. Тертычный А. А. Аналитическая журналистика: познавательно-психологический подход. М.: Гендальф, 1998. 33 с.

14. Шкондин М. В. Информационный потенциал общества и концепты целостности медиасистемы // Вопросы теории и практики журналистики. 2015. Т. 4, № 4. С. 335-348.

15. Chantler P., Stewart P. Essential radio journalism: how to produce and present radio news. London, Methuen Drama, 2009, 288 p.

16. McHugh S. Audio storytelling unlocking the power of audio to inform, empower and connect. Asia Pacific Media Educator, 2014, vol. 24, iss 2, p. 141-156.

17. McManus J. A Market-based model of news production. Communication Theory, 1995, vol. 5, iss. 4, p. 301-338.

18. Reich Z. Comparing news reporting across print, radio, television and online. Journalism studies, 2015, vol. 17, iss. 5, p. 552-572.

19. Stachyra G. Radio in the workplace: a liminal medium between work and leisure. Media Culture & Society, 2015, vol. 37 (2), p. 270-287.


Review

For citations:


Nasonova Y.V. Information Agenda at Entertaining Radio Stations on the Example of “Radio Dacha”. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2020;19(6):171-179. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2020-19-6-171-179

Views: 307


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)