Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

The Motif of Mastery in Modern Traditionalism: Features of the Author’s Representation

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2020-19-9-126-143

Abstract

Purpose. The purpose of the article is to analyze the motive of mastery in modern artistic traditionalism. Results. The works of F. Abramov, V. Shukshin, and V. Rasputin as representatives of the socio-moral, existential, and ‘mystical’ lines of development of this movement were chosen for our research. We separate the motif of craft and the the actual creative act, and analyze the effect of luminophany typical to the latter. In Shukshin’s work, the motive of skill correlates with the plot of civilization, the characters leave the countryside in search of wisdom. In the early texts, the city is presented as a promising space for the formation of personality, in the later ones, on the contrary, the image of the city gets a tragic resolution, the master chooses the path of a hired craftsman who repeats other people's patterns. The real hero here is ‘strange’, ‘foolish’, who does not know how to make practical use of the skill. He creates his world as a miracle, a refuge where you can escape from the cruel present. In Abramov’s work, the themes of labor and skill are key, the social efforts of masters are important, they strive to transform the house, the countryside, and Russia here and now. There is an ethicization of labor, labor becomes a commandment, a prayer, the masters themselves belong to the fabulous chronotope, perform the functions of demiurges, opening up to the profane crafts, culture, and the vertical. Women often show skill in men's professions, which is due to the unique traits of the post-war period. The motif of skill in Rasputin's later texts correlates with the motif of death. The theme of the master and his fate unfolds in the story Izba, where the question arises about a new hero who can lead the nation out of the spiritual impasse. Rasputin, disappointed in the possibilities of a patriarchal man, leaves the chance for the renewal of the universe to a woman whose feat is set off by the presence of the master Savelii, whose image is enhanced by the figure of Orpheus. When the masters no longer have a place, in reality, they establish personal contact with time, and Eternity resonates with the question of man. Conclusion. Over the centuries, the experience of searching for ‘secret freedom’, the creation of the master of light, accumulates, is transmitted from generation to generation, which determines the existence of culture.

Keywords


About the Author

N. V. Kovtun
Krasnoyarsk State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Абрамов Ф. Повести и рассказы. Архангельск: Сев.-Зап. кн. изд-во, 1985. 368 с.

2. Абрамов Ф. Повести. М.: Детская литература, 1988. 221 с.

3. Абрамов Ф. Горжусь, что я из деревни… // 15 встреч в Останкине. М.: Политиздат, 1989а. С. 88-117.

4. Абрамов Ф. Из колена Аввакумова: Повести. Рассказы. М.: Современник, 1989б.

5. Абрамов Ф. Братья и сестры. Роман: В 4 т. СПб.: Логос, 2008. Т. 2: Пути-перепутья. Дом. 718 с.

6. Абрамов Ф. Трава-мурава. Архангельск: Вече, 2020. 480 с.

7. Асоян А. А. Орфей и Эвридика в русской литературе ХХ века // Интерпретация текста: сюжет и мотив: Сб. науч. тр. Новосибирск: Сибирский хронограф, 2001. С. 144-161.

8. Афанасьев А. Поэтические воззрения славян на природу: В 3 т. М.: Индрик, 1994. Т. 1. 800 с.

9. Вазари Д. Жизнеописания наиболее знаменитых живописцев, ваятелей и зодчих: В 5 т. М.: Искусство, 1956. Т. 1.

10. Васильева Г. М. Образ мастера в творчестве И. В. Гете и Л. Н. Толстого // Лирические и эпические сюжеты: Материалы к словарю сюжетов русской литературы. Новосибирск: СО РАН, 2010. Вып. 9. С. 92-100.

11. Галимова Е. Ш. Мотив праведности труда в прозе Ф. Абрамова // Характеры и судьбы: проза Ф. Абрамова: Сб. науч. ст. СПб.: Факультет филол. и искусств, 2010. С. 67-77.

12. Галимова Е. Мистическое в художественном мире Валентина Распутина // Творчество Валентина Распутина: ответы и вопросы: монография / Под ред. И. И. Плехановой. Иркутск: ИГУ, 2014. С. 66-76.

13. Глушаков П. С. Очерки творчества В. М. Шукшина и Н. М. Рубцова: классическая традиция и поэтика. Рига: ROTA, 2009. 279 с.

14. Гоголь Н. В. Полн. собр. соч. М.: Изд-во АН СССР, 1940. Т. 10.

15. Золотоносов М. Девушка с веслом // Золотоносов М. Γλυπτοκρατος. Исследование немого дискурса. Аннотированный каталог садово-паркового искусства сталинского времени. СПб., 1999. С. 20-29.

16. Кайуа Р. Миф и человек. Человек и сакральное. М.: ОГИ, 2003. 296 с.

17. Ковтун Н. В. Юродское странствие в поэтике Ф. Абрамова // Сибирский филологический журнал. 2010. № 3. С. 93-102.

18. Ковтун Н. В. Богоборцы, фантазеры и трикстеры в поздних рассказах В. М. Шукшина // Литературная учеба. 2011. № 1. С. 132-154.

19. Ковтун Н. В. Тема отлучения от свободы в ранней новеллистке А. Солженицына // Сибирский филологический журнал. 2012. № 1. С. 72-79.

20. Ковтун Н. В. Инопространство в поздних рассказах В. Распутина: «Изба» и «Видение» // Literatura. 2015. № 57 (5). С. 306-315.

21. Ковтун Н. «Матрёнин двор» и его корреляты в современной русской прозе // Филологические науки. Научные доклады высшей школы. 2019. № 1. С. 92-103.

22. Ковтун Н. В., Степанова В. А. Проблема гендерной идентификации мужских образов в творчестве В. Распутина // Филологический класс. 2014. № 2 (36). С. 7-14.

23. Козлова С. М. Поэтика рассказов В. М. Шукшина. Барнаул: Изд-во АГУ, 1992. 180 с.

24. Лапшин И. И. Философия изобретения и изобретение в философии. М.: Республика, 1999. 399 с.

25. Лейдерман Н. Л. С веком наравне. Русская литературная классика в советскую эпоху: Монографические очерки. СПб.: Златоуст, 2005. 366 с.

26. Никитина М. Н. Мифопоэтический хронотоп в повести Федора Абрамова «Деревянные кони» // Характеры и судьбы: проза Ф. Абрамова. СПб., 2010. С. 78-88.

27. Панофски Э. Idea. К истории понятия в теориях искусства от античности до классицизма. СПб.: Axioma, 1999. 237 c.

28. Платонов А. Собр. соч.: В 3 т. М.: Сов. Россия, 1984. Т. 1.

29. Плеханова И. И. Константы переходного времени. Литературный процесс рубежа ХХ-ХХI веков. Иркутск: ИГУ, 2002. 491 с.

30. Распутин В. Собр. соч.: В 4 т. Иркутск: Изд. Сапронов, 2007а.

31. Распутин В. В поисках берега: Повесть, очерки, статьи, выступления, эссе. Иркутск: Изд. Сапронов, 2007б. 527 с.

32. Русская эпиграмма. М.: Худож. лит., 1990. 367 с.

33. Рыбальченко Т. Л. Антропологические акценты образа старика в русской прозе второй половины ХХ века // Время и творчество В. Распутина: история, контекст, перспективы: Материалы Междунар. науч. конф., посвящ. 75-летию со дня рождения В. Г. Распутина. Иркутск: ИГУ, 2012. С. 222-240.

34. Семина К. А. О феномене греческого храма // Вестник Древней истории. 1966. № 4. С. 124-132.

35. Словарь символов и знаков / Сост. Н. Н. Рогалевич. Минск: Харвест, 2004. 512 с.

36. Смирнов И. П. Генезис. Философские очерки по социокультурной начинательности. СПб.: Алетейя, 2006. 288 с.

37. Соколова И. В. Малая проза Федора Абрамова: авторская концепция темы женской судьбы // Характеры и судьбы: проза Ф. Абрамова. СПб., 2010. С. 89-103.

38. Соловьев Вл. «Неподвижно лишь солнце любви…»: Стихотворения. Проза. Письма. Воспоминания современников. М.: Московский рабочий, 1990. 445 с.

39. Толстой Л. Н. Полн. собр. соч.: В 90 т. М.; Л.: Худож. лит., 1928-1959.

40. Топоров В. Н. О ритуале. Введение в проблематику // Архаический ритуал в фольклорных и раннелитературных памятниках. М.: Наука, 1988. С. 7-16.

41. Урманов А. Творчество Александра Солженицына. М.: Флинта-Наука, 2003. 384 с.

42. Успенский Б. А. Избр. тр.: В 2 т. М.: Гнозис, 1994. Т. 1: Семиотика истории. Семиотика культуры. 432 с.

43. Холл М. П. Энциклопедическое изложение масонской, герметической, каббалистической и розенкрейцеровской символической философии. СПб.: Спикс, 1994. 793 с.

44. Чехов А. П. Полн. собр. соч.: В 30 т. М., 1976. Т. 4.

45. Шукшин В. М. Собр. соч.: В 5 т. М., 1996. Т. 5.

46. Шукшин В. М. Собр. соч.: В 5 т. Екатеринбург: Посылторг, 1994.

47. Bataille G. Die Tranen des Eros. Munchen, 1981.


Review

For citations:


Kovtun N.V. The Motif of Mastery in Modern Traditionalism: Features of the Author’s Representation. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2020;19(9):126-143. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2020-19-9-126-143

Views: 126


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)