Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Application of Interactive Methods in the Process of Teaching Archeology to Correspondence Students

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2021-20-5-9-19

Abstract

Purpose. Having emerged about a hundred years ago, the correspondence form of higher education in our country has not yet lost its relevance. This form of education implies that students must largely learn on their own. However, it should be noted that there are professions, including teachers, where the role of a University teacher in the formation of a future specialist is great. The purpose of this article is to show the prospects of implementing interactive methods in the learning process of part-time students based on the example of teaching archeology. Results. The need to teach archeology as a science for future teachers is determined by the specific character of studying material sources, which implies certain requirements for the methodology of teaching such material in school. Therefore, it is necessary to acquaint future teachers with the features of archeology for further successful teaching at school, conducting educational activities, in the classroom with part-time students using DCTTRW (the development of critical thinking through reading and writing) technology. We should particularly note the work with students of the archaeological department of the Multidisciplinary Museum of NSPU. Conclusion. The experience of using interactive methods in the process of teaching archeology to part-time students at the pedagogical university has shown their high potential. Students receive an opportunity to learn particular technologies and training techniques, gain experience in their use. Interactive technologies contribute to the formation of two groups of competencies for part-time students: research and communication.

About the Authors

T. V. Mzhelskaya
Novosibirsk State Pedagogical University
Russian Federation


I. A. Durakov
Novosibirsk State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Авдеюк О. А., Асеева Е. Н. К проблеме совершенствования заочной формы образования на современном этапе // Изв. Волгоград. гос. техн. ун-та. Серия: Новые образовательные системы и технологии обучения в вузе. 2011. Т. 8, № 10 (83). С. 9-10.

2. Бекмурзина Ж. М. Интерактивные формы и методы обучения в профессиональном образовании // Проблемы теории и практики современной науки: Материалы IV Междунар. науч.-практ. конф. / Научно-образовательное учреждение «Вектор науки». М.: Перо, 2015. С. 40-44.

3. Бобин Д. Н., Швецова Е. С. Из Опыта использования археологических источников на занятиях археологического кружка // МНСК-2018: Педагогика. Материалы 56-й Междунар. науч. студ. конф. Новосибирск: Изд-во НГУ, 2018. С. 16-17.

4. Быхун Н. С. Интерактивные технологии обучения в современной системе образовани я // Наука и современность. 2015. № 38. С. 81-86.

5. Васильева Н. Ю. Археология, школа и школьный музей // Археология как социокультурная практика: опыт и перспективы управления наследием: Материалы Междунар. науч. конф. Самара: Поволжская научная корпорация, 2017. С. 113-115.

6. Волошина О. Б. Формирование заочного педагогического образования и его влияние на подготовку кадров // Вестник Самар. гос. техн. ун-та. Серия: Психолого-педагогические науки. 2012. № 1 (17). С. 20-24.

7. Горбунова Т. Г. Археологический музей и образовательный процесс в высшей школе // Вестник НГУ. Серия: История, филология. 2006. Т. 5, № 3: Археология и этнография. С. 10-12.

8. Заир-Бек С. И., Муштавинская И. В. Развитие критического мышления на уроке: Пособие для учителей общеобразовательных учреждений. М.: Просвещение, 2011. 223 с.

9. Марус Ю. В. Изменения роли преподавателя в современных условиях // Электронный научно-методический журнал Омского ГАУ. 2017. № 2 (9). С. 28.

10. Мжельская Т. В. Приёмы технологии РКМЧП в процессе обучения студентов ИИГСО НГПУ // Сибирский педагогический журнал. 2013. № 5. С. 118-121.

11. Мжельская Т. В., Дураков И. А. Мультидисциплинарные исследования в археологии: Учеб.-метод. пособие. Новосибирск: Изд-во НГПУ, 2011. 132 с.

12. Молодин В. И., Скобелев С. Г. Основные требования, предъявляемые к учебному курсу «Полевая археология» в Новосибирском государственном университете // Вестник НГУ. Серия: История, филология. 2009. Т. 8, № 5: Археология и этнография. С. 3-8.

13. Молодин В. И., Скобелев С. Г. Особенности преподавания средневековой археологии южной Сибири в Новосибирском университете // Вестник НГУ. Серия: История, филология. 2011. Т. 10, № 7: Археология и этнография. С. 6-12.

14. Молодин В. И., Новикова О. И., Скобелев С. Г. Опыт внедрения в учебный процесс результатов научно-исследовательских работ, выполненных в области археологии палеометалла и этнографии в рамках деятельности совместного учебно-научного центра Новосибирского государственного университета и Института археологии и этнографии СО РАН в 2006-2010 годах // Вестник НГУ. Серия: История, филология. 2011. Т. 10, № 3: Археология и этнография. С. 6-19.

15. Олейников И. В. Особенности анализа исторического материала при работе с учениками // Сибирский учитель. 2016. № 5. С. 81-83.

16. Панасюк Н. В. Информационный потенциал вещественного источника: роль в историческом образовании // Трансформации музеев - библиотек - архивов и информационное обеспечение исторической науки в информационном обществе: Сб. ст. по материалам науч.-практ. семинара. М.: Изд-во ИНИОН РАН, 2017. С. 132-138.

17. Паршикова Т. С. Теория и практика работы с посетителями в вузовском археологическом музее // Вестник Алтайской гос. пед. академии. 2009. № 9. С. 83-85.

18. Сергеева О. В. Межличностные роли преподавателя в образовательном процессе // Вестник гуманитарного образования. 2015. № 2. С. 34-41.

19. Троицкая Т. Н. Археология в системе подготовки учителя // Археология в вузе и школе. Новосибирск: Изд-во НГПУ, 1995. С. 20-23.

20. Троицкая Т. Н. Музей глазами археолога. Новосибирск: Ярус, 2013. 60 с.

21. Троицкая Т. Н. Мой путь педагога. Новосибирск: Изд-во НГПУ, 2014. 62 с.

22. Троицкая Т. Н., Новиков А. В. Скифо-сибирский мир: Учеб. пособие для вузов. Новосибирск: Гео, 2007. 142 с.

23. Умбрашко К. Б. Классификация исторических источников в профессиональной подготовке бакалавров (культурологические аспекты) // Сибирский педагогический журнал. 2012. № 4. С. 95-101.

24. Хлытина О. М. Исторические источники в учебном познании: проектирование планируемых результатов изучения // Сибирский педагогический журнал. 2019. № 2. С. 20-30.

25. Черная М. П. Сибирский город конца XVI - начала XVIII в. в историко-археологическом отражении (историографический аспект) // Вестник Том. гос. ун-та. История. 2009. № 3 (7). С. 95-112.


Review

For citations:


Mzhelskaya T.V., Durakov I.A. Application of Interactive Methods in the Process of Teaching Archeology to Correspondence Students. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2021;20(5):9-19. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2021-20-5-9-19

Views: 279


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)