Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

YAZHANG AND THE ORIGIN OF POLITICAL WORLD ORDER IN ANCIENT CHINA

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2018-17-4-114-120

Abstract

Scepter yazhangs are jade ceremonial blades that have been unearthed across China. During the Xia and Shang dynasties, they manifested as some of the most prestigious objects for the elite. After over two decades of collaborations among scholars, we have a comprehensive understanding of its dispersal: 1) In approximately 4,500 BP, yazhang first appeared in Dawenkou and Longshan sites in Shandong province; 2) In 4,000 BP, Shandong yazhangs had spread eastward into Shaanxi province through the Yellow River’ valley, eventually reaching southwestern region of Gansu province. In Shaanxi, yazhangs in the Shimao site developed into large blades with dragon-shaped flanges on the sides, which the longest jade blade reached 50 centimeter. The yazhangs of the Qijia culture in the early Bronze Age could possibly have been influenced by Shimao. This marked the first dispersal of yazhangs from the east to the west in the Yellow River basin; 3) In 3,700-3,600 BP, Erlitou in He-nan province was possibly the capital of the late Xia dynasty. Erlitou yazhangs found in the Erlitou elites’ burials became enormous in size, reflecting the influence by Shimao. As important royal regalia, yazhang reflected the presence of political system in this period. This signified the second dispersal of yazhangs in prehistory, where this jade culture dispersed from Shaanxi eastward to He-nan. Yazhangs unearthed in Shimao, Huadizui, and Erlitou are closely related; 4) A comprehensive characteristic analysis of the unearthed yazhangs in the regions of Yangtze River, the Pearl River, and the Hồng River in Vietnam indicate that Erlitou yazhangs developed southward about 3,500 to 3,000 BP. The culture dispersed through the Nanyang basin, reaching the Yangtze River, and separated into two directions: one path followed the Sichuan basin and reached the Hồng River Delta in Vietnam, the other path travelled southeast, reaching Hunan and Fujian, and arrived as far as Lamma Island at the Pearl River Delta in Hong Kong. The yazhang unearthed on Lamma Island, dated to the early Shang dynasty, is the only known jade blade unearthed on an island. This yazhang thus serves an important role in the discussion of coastal culture dispersal in early Shang period. This development marked the massive third yazhang dispersal, where the culture had reached South China and northern Southeast Asia at the beginning of Bronze Age.

About the Author

C. Tang
Centre of Chinese Archaeology and Art, The Chinese University of Hong Kong
Russian Federation


References

1. Fukuyama F. The Origins of Political Order: from Prehuman Times to the French Revolution. N. Y.: Farrar, Straus and Giroux, 2011. 608 p.

2. Ван Говэй. Гу ши синь чжэн // Ван Говэй вэньцзи [王国维。古史新证 // 王国维文集 ]. Новые доказательства для старой истории // Сб. статей Ван Говэя. Пекин: Чжунго вэньши чу-баньшэ, 1997. Т. 4. С. 1-32 (на кит. яз.)

3. Дун Шань. Хэ цзунь // Хэхэ цзунчжоу [董珊。何尊 //赫赫宗周 /蔡玫芬、蔡庆良主编 ]. Бронзовый сосуд «Хэ цзунь» // Славный чжоуский домен / Гл. ред. Цай Мэйфэнь, Цай Цин-лян. Тайбэй: Голи Гугунбоуюань, 2012. С. 44-45 (на кит. яз.)

4. Дунъя ячжан тучжань / Дэн Цун, Гу Ваньфа чжубянь [东亚牙璋图展 / 邓聪、顾万发主编 ]. Выставка изображений скипетров ячжан Восточной Азии. Чжэнчжоу: Вэньу каогу яньцзюсо, 2016. 52 с. (на кит. яз.)

5. Дэн Цун. Чжун юэ ячжан шусян кэвэнь бяньши [邓聪。中越牙璋竖向刻纹辨识 //三星闪烁金沙流采--神秘的古蜀文明 ]. Распознавание скипетров ячжан с вертикальным прочерченным узором // Блеск Саньсиндуй и сияние Цзиньша: загадочная цивилизация древнего Шу. Гонконг: Сянган вэньхуа боугуань, 2007. С. 40-55. (на кит. яз.)

6. Дэн Цун, Ван Фан. Эрлитоу ячжан (VM3:4) цзай нань чжунго боцзи [邓聪、王方。二里头牙璋(VM3:4)在南中国的波及 //中国国家博物馆馆刊 ]. Распространение в Южном Китае скипетров ячжан эрлитоуского типа (VM3:4) // Чжунго гоцзя боугуань гуанькань. 2015. № 5. С. 6-22. (на кит. яз.)

7. Дэн Цун, Луань Фэнши, Ван Цян. Дунъя цзуйцзаодэ ячжан - шаньдун луншаньши ячжан чулунь // Юйжунь дунфан: давэнькоу-луншань, лянчжу юйци вэньхуа чжань [邓聪、栾丰实、王强。东亚最早的牙璋--山东龙山式牙璋初论 //玉润东方:大汶口-龙山、良渚玉器文化展 ]. Самый ранний скипетр ячжан - предварительное обсуждение скипетров ячжан луншаньского типа из Шаньдуна // Нефритовый глянец Востока: Выставка нефритовых изделий культур Давэнькоу-Луншань и Лянчжу. Пекин: Вэньу чубаньшэ, 2014. С. 51-62. (на кит. яз.)

8. Жао Цзунъи. Ю ячжан фэньбу лунь гу ши диюй кочжан вэньти [饶宗颐。由牙璋分布论古史地域扩张问题 //中华文化论坛 ]. Исходя из распространения скипетров ячжан - о проблеме расширения пространства древней истории // Чжунхуа вэньхуа луньтань. 1994. № 1. С. 81-82. (на кит. яз.)

9. Ли Го, Ли Сюго. Наньядао фацзюэ саньцзи [李果、李秀国。南丫岛发掘散记文 // 文物天地]. Заметки о раскопках на о. Нанья (Ламма) // Вэньу тяньди. 1991. № 4. С. 6-8. (на кит. яз.)

10. Ли Лин. Манман юйцзи [李零。茫茫禹迹 ]. Необъятные следы «деяний Юевых». Пекин: Саньлянь шудянь, 2016. 239 с. (на кит. яз.)

11. Сунь Цинвэй. Ли ши цю чжу е - шилунь «ячжан» дэ юаньлю юй минчэн // Цзинь юй цзяо хуй - шан чжоу каогу, ишу юй вэньхуа луньвэньцзи [孙庆伟。礼失求诸野试论「牙璋」的源流与名称 // 金玉交辉--商周考古、艺术与文化论文集 ]. С позиций восстановления утраченных ритуалов обсуждаем истоки и название скипетра ячжан // Золото и нефрит обмениваются блеском: Сб. статей по археологии, искусству и культуре Шан и Чжоу. Тайбэй: Чжунъянь яньцзююань лиши юйянь яньцзюсо, 2013. С. 467-508. (на кит. яз.)

12. Сюй Хун. Цзуйцзаодэ чжунго [许宏。最早的中国 ]. Самый ранний период [истории] Китая. Пекин: Кэсюэ чубаньшэ, 2009. 232 с. (на кит. яз.)


Review

For citations:


Tang C. YAZHANG AND THE ORIGIN OF POLITICAL WORLD ORDER IN ANCIENT CHINA. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2018;17(4):114-120. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2018-17-4-114-120

Views: 105


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)