Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

“Stag Stone Style” Petroglyphs аnd “Demonic Dogs” From China

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2018-17-10-9-29

Abstract

“Stag stone style” petroglyphs (or “stylized” deer) were initially recognized by D. G. Savinov in Mongolia, Trans-Baikal, Tuva, Altay and Kazakhstan in 1990. On the territory of the PRC, they were discovered in Altay Mountains in the Xinjiang-Uyghur Autonomous region, Yinshan Mountains and Wulanchabu Grassland in the southern part of the Inner Mongolia Autonomous region and further south in the Helan Mountains of the Ningxia-Hui Autonomous region. Among the peculiarities of Chinese “stag stone style” petroglyphs one can note a more loose structure of the compositions and a greater variability of figures of deer as compared to the stag stones (deer stones) themselves. Quite often does (female deer without antlers) are depicted. It is considered that the rock art compositions with “stylized” deer reproduce plots, common for both petroglyphs and steles. D. G. Savinov supposed that they are based on the idea of sacrificial deer, whose death enables the renewal and reproduction of nature and society. However, the motif of “stylized” deer being attacked or torn apart by a chthonic predator is never met in rock art or on stag-stones. The victims of chthonic predators’ attacks vary greatly (from a human to a fish) and are met in various contents: stag-stone No 15 in Ushkijn-Uver (Khövsgöl aimag, Mongolia); a bronze mirror found in the No 1612 burial of Guo state cemetery in Shangcunling (Henan province, PRC); a Neolithic painted pottery jar from the Dadiwan site (Gansu province, PRC). The author argues that all these scenes depict trials of a human soul in the underworld. Furthermore, the author believes that the stag stone represents the Universe and the divine ancestor of a tribe at the same time, whereby the images of deer on its surface reflect the social organization of the ancient society with a dual-exogamic clan structure.

About the Author

A. V. Varenov
Novosibirsk State University
Russian Federation


References

1. Варенов А. В. О китайских неолитических корнях оленных камней монголо-забайкальского стиля и их социально-семантической интерпретации // Stratum plus. Археология и культурная антропология. 2016. № 2. С. 195-211.

2. Варенов А. В. О точном датировании изображений тигров в горах Хэланьшань и оленях в «стиле оленных камней» // Вестн. Новосиб. гос. ун-та. Серия: История, филология. 2018. Т. 17. Вып. 4: Востоковедение. С. 30-39. DOI 10.25205/1818-7919-2018-17-4-30-39

3. Волков В. В. Оленные камни Монголии. М.: Науч. мир, 2002. 248 с.

4. Волков В. В., Новгородова Э. А. Оленные камни Ушкийн-Увэра (Монголия) // Первобытная археология Сибири. Л.: Наука, 1975. С. 78-84.

5. Евсюков В. В. Мифология китайского неолита. По материалам росписей на керамике культуры Яншао. Новосибирск: Наука, 1988. 128 с.

6. Комиссаров С. А. Шанцуньлин - опорный памятник конца Западного Чжоу // Дальний Восток и Центральная Азия. М.: Наука, 1985. С. 3-12.

7. Кудинова М. А. Образ собаки в неолитическом искусстве Китая // Вестн. Новосиб. гос. ун-та. Серия: История, филология. 2016. Т. 15. Вып. 4: Востоковедение. С. 33-41.

8. Новгородова Э. А. Мир петроглифов Монголии. М.: ГРВЛ, 1984. 168 с.

9. Новгородова Э. А. Древняя Монголия (Некоторые проблемы хронологии и этнокультурной истории). М.: ГРВЛ, 1989. 384 с.

10. Окладников А. П. Петроглифы Нижнего Амура. Л.: Наука, 1971. 336 с.

11. Савинов Д. Г. Наскальные изображения в стиле оленных камней // Проблемы изучения наскальных изображений в СССР. М.: Ин-т археологии АН СССР, 1990. С. 174-181.

12. Савинов Д. Г. Оленные камни в культуре кочевников Евразии. СПб.: Изд-во СПбГУ, 1994. 208 с.

13. Черемисин Д. В. Стиль оленных камней в петроглифах Алтая // Сибирь в панораме тысячелетий. Материалы международного симпозиума. Новосибирск: ИАЭТ СО РАН, 1998. Том 1. С. 609-614.

14. Черемисин Д. В. Петроглифы в стиле оленных камней на Алтае: новые находки и размышления // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. Новосибирск: ИАЭТ СО РАН, 2012. Т. XVIII. С. 310-315.

15. Nowgorodowa E. Alte Kunst der Mongolei. Leipzig, E.A.Seemann Verlag, 1980. 280 S.

16. Ван Линьшань, Ван Бо. Чжунго Аэртайшань цаоюань вэньу [王林山, 王 博。中国阿尔泰山草原文物]. Степные древности китайского Алтая. Шэньчоу: Синьцзян мэйшу шэин чубаньшэ, 1996. 4, 192 с., ил. (на кит. яз.)

17. Гай Шаньлинь. Иньшань яньхуа [蓋山林。 陰山岩畫]. Петроглифы гор Иньшань. Хух-Хото: Нэймэнгу жэньминь чубаньшэ, 1985. 4, 192 с., ил. (на кит. яз.)

18. Гай Шаньлинь. Иньшань яньхуа [蓋山林。 陰山岩畫]. Петроглифы гор Иньшань. Пекин: Вэньу чубаньшэ,1986. 2, 20, 442 с., IV, XLVIII л. илл. (на кит. яз.)

19. Гай Шаньлинь. Уланьчабу яньхуа [蓋山林。 烏蘭察部岩畫]. Петроглифы степи Уланьчаб. Пекин: Вэньу чубаньшэ,1989. 22, 336 с., XVI, XXXII л. илл. (на кит. яз.)

20. Гай Шаньлинь. Баданьцзилинь шамо яньхуа [盖山林。巴丹吉林沙漠岩画]. Петроглифы пустыни Баданьцзилинь. Пекин: Бэйцзин тушугуань чубаньшэ,1997. 400 с., VIII л. ил. (на кит. яз.)

21. Гай Шаньлинь, Гай Чжихао. Нэй Мэнгу яньхуа дэ вэньхуа цзеду [盖山林,盖志浩。内蒙古岩画的文化解读]. Дешифровка культуры петроглифов Внутренней Монголии. Пекин: Бэйцзин тушугуань чубаньшэ, 2002. 546 с., ил. (на кит. яз.)

22. Го Можо. Саньмэнься чуту тунци эр-сань ши [郭沫若。三门峡出土铜器二三事]. Две-три заметки о бронзовых изделиях, найденных в Саньмэнься // Вэньу. 1959. № 1. С. 13-15. (на кит. яз.)

23. Даленгуриб Н. Нэймэнгу яньхуа ишу [纳•达楞古日布。内蒙古岩画艺术]. Искусство наскальных рисунков Внутренней Монголии. Хайлар: Нэймэнгу вэньхуа чубаньшэ, 2000. 208 с. с ил. (на кит. яз.)

24. Ли Сянши, Чжу Шицунь. Хэланьшань юй Бэйшань яньхуа [李祥石,朱世存。 賀蘭山與北山岩畫]. Петроглифы гор Хэланьшань и Бэйшань. Иньчуань: Нинся жэньминь чубаньшэ, 1993. 369 с. (на кит. яз.)

25. Пилацзоли Мисеэр (Pirazzoli Michele). Дянь вэньхуа дэ няньдай вэньти [皮拉左里·米歇尔。滇文化的年代问题]. Проблема хронологии культуры Дянь // Каогу. 1990. № 1. С. 78-86. (на кит. яз.)

26. Су Бэйхай. Синьцзян янькэхуа [苏北海。新疆岩刻画]. Петроглифы Синьцзяна. Урумчи: Синьцзян мэйшу шэин чубаньшэ, 1994. 596 с., ил. (на кит. яз.)

27. Су Бэйхай. Синьцзян янькэхуа [苏北海。新疆岩刻画]. Петроглифы Синьцзяна. Урумчи: Синьцзян мэйшу шэин чубаньшэ, 2013. 596 с., ил. (на кит. яз.)

28. Сю Чэн, Вэй Чжун. Хэланьшань яньхуа [许成,卫忠。 贺兰山岩画]. Петроглифы гор Хэланьшань. Пекин: Вэньу, 1993a. 34, 398, XLVIII, XLVIII л. ил. (на кит. яз.)

29. Сю Чэн, Вэй Чжун. Хэланьшань яньхуа табэнь цуйбянь [许成,卫忠。 贺兰山岩画拓本萃编]. Альбом собрания эстампов петроглифов гор Хэланьшань. Пекин: Вэньу, 1993b. 46, 364, 20 с., ил. (на кит. яз.)

30. Тан Хуйшэн, Чжан Вэньхуа. Цинхай яньхуа - шицянь ишу чжун эрюань дуйли сывэй цзи ци гуаньнянь дэ яньцзю [汤惠生, 张文华。青海岩画一史前艺术中二元对立思维及其观念的研究]. Петроглифы Цинхая - исследование дуалистического мышления и его идей в первобытном искусстве. Пекин: Кэсюэ чубаньшэ, 2001. 280 с. (на кит. яз.)

31. Цемуэрцекэ вэньхуа [切木尔切克文化]. Чемурчекская культура. Урумчи: Синьцзян кэсюэ цзишу чубаньшэ, 2016. 248 с. (на кит. яз.)

32. Чжао Янфэн. Чжунго Аэртайшань яньхуа [越养锋。中国阿尔泰山岩画]. Наскальные рисунки Китайского Алтая. Сиань: Шэньси жэньминь мэйшу чубаньшэ, 1987. 128 с. (на кит. яз.)

33. Чжунго тунци цюаньцзи [中国铜器全集。第14卷。滇昆明]. Полное собрание бронзовых изделий Китая. Т. 14. Дянь - Куньмин. Пекин: Вэньу чубаньшэ, 1994. 1993. 40, 180, 64 с. (на кит. яз.)

34. Чжунго тунци цюаньцзи [中国铜器全集。第16卷。 銅鏡]. Полное собрание бронзовых изделий Китая. Т. 16. Бронзовые зеркала. Пекин: Вэньу чубаньшэ, 2005. 34, 216, 78 с. (на кит. яз.)

35. Чжунго яньхуа [中国岩画]. Наскальное искусство Китая. Пекин: Вэньу чубаньшэ, 1993. 150 с. (на кит. яз.)

36. Шанцуньлин Гого муди [上村嶺虢國墓地]. Могильник царства Го в Шанцуньлине. Пекин: Кэсюэ чубаньшэ, 1959. 178 с. (на кит. яз.)


Review

For citations:


Varenov A.V. “Stag Stone Style” Petroglyphs аnd “Demonic Dogs” From China. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2018;17(10):9-29. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2018-17-10-9-29

Views: 202


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)