Aesthetic phenomenon of the traditional Japanese tattoo and its connection with the art of Japanese woodblock prints (based on examples of Utagawa Kuniyoshi’s work)
https://doi.org/10.25205/1818-7919-2018-17-10-99-108
Abstract
About the Authors
E. E. MalininaRussian Federation
D. S. Goloveshko
Russian Federation
References
1. Волкова Е. В. Эстетический анализ художественных произведений. М.: Знание, 1974. 47 с.
2. Григорьева Т. П. Японская художественная традиция. М.: Наука, 1979. 368 с.
3. Даниэль С. М. Искусство видеть. СПб.: Искусство, 1990. 223 с.
4. Мещеряков А. Н. Книга японских символов. Книга японских обыкновений. М.: Наталис, 2003. 556 с.
5. Слово о живописи из сада с горчичное зерно / Пер. и коммент. Е. В. Завадской. М.: Изд-во В. Шевчук, 2001. 508 с.
6. Человек и мир в японской культуре / Отв. ред. Т. П. Григорьева. М.: Наука, 1985. 280 с.
7. Ши Найань. Речные заводи: В 2 т. / Пер. А. Рогачёва. М.: Гос. изд-во худ. лит., 1959. Т. 1. 208с.; Т. 2. 258с.
8. Friedman A. F. The World Atlas of Tattoo. New Haven: Yale University Press, 2015. 257 p.
9. Gilbert S. Tattoo History: a Source book. Hong Kong, 2000.216 p.
10. Gordon A. A Modern History of Japan: From Tokugawa times to the Present. New York: Oxford University Press, 2003. 384p.
11. Исао Тосихико. Тяки-тяки-но эдокко Куниёси [悳俊彦。チャキチャキの江戸っ子 国芳].Истинное дитя эпохи Эдо: Куниёси // Куниёси. Борьба художников конца правления бакуфу. Токио: Синтё:ся, 1995. 118 с. (на яп. яз.)
12. Мацуда Осаму. Сисэй, сэй, си [松田修。刺青 性 死逆光の日本美]. Татуировка, суть, смерть: обратная сторона японской эстетики. Токио: Хэйбонся, 1972. 290 с. (на яп. яз.)
13. Мацуда Осаму. Нихон ирэдзуми рон [松田修。日本刺青論]. О японской татуировке // Собрание сочинений Мацуда Осаму в 8 т. Токио: Исибунсёин, 2003. Т. 6. 723 с. (на яп. яз.)
14. Хасимото Осаму. Куниёси-но хё:дзё [橋本治。国芳の表情].Выразительность в работах Куниёси // Куниёси. Борьба художников конца правления бакуфу. Токио: Синтё:ся, 1995. 118 с. (на яп. яз.)
Review
For citations:
Malinina E.E., Goloveshko D.S. Aesthetic phenomenon of the traditional Japanese tattoo and its connection with the art of Japanese woodblock prints (based on examples of Utagawa Kuniyoshi’s work). Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2018;17(10):99-108. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2018-17-10-99-108