Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

The Development of Methods of Teaching Korean as a Foreign Language in Russia and the Republic of Korea

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2018-17-10-153-161

Abstract

In Russia, Korean is taught in different types of educational institutions. It requires appropriate methodological support which is borrowed from native Korean speakers. However generally there is a problem in the adequacy of its use in the Russian educational system. This is due to differences in understanding of teaching methodology. Therefore the aim of the article is to analyze the development of the methodology of teaching Korean as a foreign language in Russia and the Republic of Korea and to find ways for effective international dialogue between educators. The article identifies the key stages of the development of methodology of teaching Korean as a foreign language in Russia and the Republic of Korea The beginning of development of the subject area occurred at about the same time in both countries. The educational institutions in which the Korean language is taught are discussed as these can be considered as the place of the methodological ideas’ development. The richness of the methodological basis for the development of Korean training in the Republic of Korea has its origins in a different understanding of the Korean language as a concept. Nevertheless, there are similar tendencies in the development of the methodology of Korean teaching in both countries now. Each stage of development of the Korean language teaching methodology has its own characteristics, corresponding to a particular ideology. One point which modern developers of training aids consider important is concentration on a certain type of student and simultaneous study of Korean language and culture. That is why today the opportunity for broadening communication in this scientific field seems especially tempting.

About the Authors

L. A. Voronina
Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation


N. G. Noskova
Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation


References

1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Словарь методических терминов (теория и практика преподавания языков). СПб: Златоуст, 1999. 472 с

2. Васильев А. Г. Александр Алексеевич Холодович (1906-1977) // Жизнь и труд посвятившие Корее: Российские корееведы 2-й половины ХХ века. Сборник статей. Т.1., М., 2004. С. 223-235

3. Войтишек Е. Э., Витченко М. А. К проблеме зарождения и развития книгопечатания в Корее: опыт историко-культурологического исследования // Вестн. Новосиб. гос. ун-та. Серия: История, филология. 2011. Т. 10, Вып. Археология и этнография. С. 263-272

4. Воронина Л. А. Специфика методики обучения корейскому языку как иностранному на начальном этапе в вузе: Монография. СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2016. 127 с

5. Концевич Л. Р. О развитии традиционного корееведения в царской России (Историко-библиографический очерк) // Корееведение. Избранные работы. М.: ИД «Муравей-Гайд», 2001. С. 537-568

6. Миролюбов А. А. История отечественной методики обучения иностранным языкам. М.: СТУПЕНИ, ИНФРА-М, 2002. 448 с

7. Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного: Учеб. пособие для вузов / А. Н. Щукин. М.: Высш. шк., 2003. 334 с

8. Щукин А. Н. Методы и технологии обучения иностранным языкам. М.: Икар, 2014. 240 с

9. Вегуго-росоый хангуго кёюкхак. [외국어로서의 한국어교육학]. Обучение корейскому языку как иностранному. Сеул: Издательство Хангук пансон тхонсин тэхаккё, 2005. 284 с. (на кор. яз.)

10. Ким Ённан. Оно кёюк ирон-е пичхуо пон хангуго кёюк кёдже-ва ёнгу [김영란, 언어교육 이론에 비추어 본 한국어 교육 교재와 연구]. Учебники корейского языка и исследования по обучению корейскому языку в свете теории обучения языку. Сеул, 2011. 277 с. (на кор. яз.)

11. Ким Сонджон. Хангуго кёса кёюннён кёджэ-ый кэбаль хёнхван мит кэбаль панхян [김선정. 한국어 교사 교육용 교재의 개발 현황 및 개발 방향]. Ситуация в области создания учебников для обучения преподавателей корейского языка и направление дальнейших разработок // Кёюк мунхва ёнгу 16-1, 2010. С. 59-83. (на кор. яз.)

12. Ко Ёнгын. Вегуго-росоый хангуго кёюк-е тэхан ёнгу [고영근. 외국어로서의 한국어 교육에 대한 연구]. Исследование, посвященное обучению корейскому языку как иностранному // Оно кёюк, 1974. С. 79-117. (на кор. яз.)

13. Пак Мигён. Вегуго-росоый хангуго кёюк-е кванхан ёнгу (ыйса сотхон хвальдон-ыль чунсим-ыро) [박미경. 외국어로서의 한국어 교육에 관한 연구 - 의사 소통 활동 (Communicative Activity) 을 중심으로] Преподавание корейского языка как иностранного (коммуникативные задания). Магист. дисс. (магистр пед. наук). Сеул, 1996. 105 с

14. Син Хёнсук. Хангуго кёюг-ый оджэ-ва оныль [신현숙. 한국어교육의 어제와 오늘] Обучение корейскому языку: вчера и сегодня // Тонак омунхак 53, 2009. 8. С. 5-70. (на кор. яз.)

15. Хангуго кёсуппоп-ый сильдже [한국어 교수법의 실제]. Практическая методика обучения корейскому языку. Сеул: Изд-во ун-та Ёнсе, 2011. 425 с


Review

For citations:


Voronina L.A., Noskova N.G. The Development of Methods of Teaching Korean as a Foreign Language in Russia and the Republic of Korea. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2018;17(10):153-161. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2018-17-10-153-161

Views: 394


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)