Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

The Motif of Mystery in Calendar Short Stories of A. P. Chekhov 1883-1887

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-2-148-154

Abstract

The article traces the changes in the mystery motif in Chekhov’s calendar short stories of 1883-1887. The motif of mystery is frequent in Chekhov’s works, but still it is quite underresearched in studies dedicated to his calendar short stories. In his early calendar short stories ( Fortunetellers and Wisewomen (pre-New Year pictures), (1883), The Mirror (1885), The False Mirror (1883) etc.), that are dedicated to the Church and the secular system of the calendar, the mystery motif of the world correlates with the everyday level: characters vainly try to peek behind the veil of creation mystery, because they are obsessed with legends and superstitions in their minds, as well as various nontraditional (esoteric and spiritual) practices. A. P. Chekhov mocks the concept of mystery that is frequently found in his earlier stories. Chekhov condemns those who believe in demonic powers and spiritism, opposing logic and common sense to mysticism. In 1886-1887 A. P. Chekhov’s manner turns to psychological realism. There begins a revision of his creative work. The motif of unknowability also evolves, acquiring ontologistic features.

About the Author

Y. O. Kozlova
Novosibirsk State University
Russian Federation


References

1. Головачева А. Г. Спенсер и Чехов // Литература: еженедельное приложение к газете «Первое сентября». М., 2001. № 18. С. 12

2. Гроссман Л. П. Натурализм Чехова // От Пушкина до Блока: Этюды и портреты. М., 1926. 294 c

3. Душечкина Е. В. Русский святочный рассказ: становление жанра. СПб.: Изд-во СПбГУ, 1995. 258 с

4. Долженков П. Н. Чехов и позитивизм. М.: Диалог-МГУ, 1998. 205 с

5. Зайцев Б. К. Жуковский. Жизнь Тургенева. Чехов. Литературные биографии / Сост., подгот. текста, вступ. ст. и примеч. А. Д. Романенко. М.: Дружба народов, 1999. 544 с

6. Зиновьев В. П. Быличка как жанр фольклора и ее современные судьбы // Мифологические рассказынаселения Восточной Сибири. Новосибирск: Наука, 1987. С. 381-400

7. Петаркова Л. Г. Художественная семантика межтекстовых связей в творчестве А. П. Чехова: Дис. … канд. филол. наук: 10.01.01. Воронеж, 2010. URL: https://dvs.rsl.ru/NSU/Vrr/ SelectedDocs?docid=/rsl01004000000/rsl01004879000/rsl01004879241/rsl01004879241.pdf (дата обращения 30.08.2018)

8. Разумова Е. Н. К вопросу о мировоззрении Чехова // Вестник ТГПУ. 2001. Вып. 1 (26). С. 29-34

9. Семанова М. Л. Современное и вечное (Легендарные сюжеты и образы в произведениях Чехова) // Чеховиана: статьи, публикации, эссе. М.: Наука, 1996. С. 109-123

10. Сендерович С. Я. Чехов -с глазу на глаз: История одной одержимости А. П. Чехова: Опыт феноменологии творчества. СПб.: Изд-во «Дмитрий Буланин», 1994. 288 с

11. Чехов А. П. Полн. собр. соч. и писем: В 30 т. Сочинения: В 18 т. / АН СССР. Ин-т мировой литературы им. А. М. Горького. М.: Наука, 1974-1982. Т. 1. 608 с.; Т. 4. 552 с.; Т. 5. 704 с.; Т. 6. 736 с

12. Шехватова А. Н. Мотив в структуре Чеховской прозы: Дис. ... канд. филолог. наук: 10.01.01. СПб., 2003

13. Шмелев И. С. Творчество А. П. Чехова // Русская речь. 1995. № 1. С. 51-61


Review

For citations:


Kozlova Y.O. The Motif of Mystery in Calendar Short Stories of A. P. Chekhov 1883-1887. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2019;18(2):148-154. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-2-148-154

Views: 161


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)