Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Documentary Film-Investigation: Manipulation or Impartiality?

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-92-103

Abstract

Purpose. The television film “Ukraine. Revolution masks” (directed by Paul Moreira, France, 2016), which main genre characteristics are comparable to journalistic investigation, is analyzed as a part of a documentary film as a whole. Results. Various points of view on objectivity / subjectivity of documentaries authors are covered. Ambiguous critics and audience’s reaction to the designated film investigation is explained by the interpretation distinction of the last. Conclusion. The Dogme film objectivity principles in terms of the Danish director Lars von Trier being assumed as basic, it is proved that the aspiration to follow these principles doesn’t rid the director of some plugola manifested in the use of a number of manipulative strategies and also of the psychological bluff, which are common in mass media.

About the Authors

A. M. Besschastnaya
Irkutsk State University
Russian Federation


V. E. Gorshkova
Irkutsk State University
Russian Federation


References

1. Бессчастная А. М. К технологии конструирования политического дискурса в СМИ // Язык - культура, мышление - познание. Интегративные исследования: Материалы Междунар. науч.-практ. конф. / Под ред. Г. С. Доржиевой. Улан-Удэ: Изд-во Бурят. гос. ун-та, 2018. С. 185-190.

2. Гарифуллин Р. Р. Психология блефа, манипуляций, иллюзий. М.: АСТ, 2007. 222 с.

3. Горшкова В. Е. Художественный кинодиалог vs документальный: жанровая специфика перевода // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Лингвистика. 2016. № 3. С. 242-258.

4. Кара-Мурза С. Г. Власть манипуляции. М.: Академический Проект, 2009. 380 с.

5. Константинов А. Д. Журналистское расследование: история метода и современная практика. СПб.: ИД «Нева»; М.: ОЛМА-Пресс, 2003. 480 с.

6. Кристинсен К. Принципы «Догмы» и документальное кино // Искусство кино. 2002. № 6. С. 88-93.

7. Луговая Ю. А. Интерпретация масс-медийной информации в современной социокультурной среде // Медиаскоп: электронный научный журнал. 2014. № 4. URL: http://www.mediascope.ru/node/1616 (дата обращения 10.09.2018).

8. Луговая Ю. А. Семиотика медийного текста в культурфилософском измерении: Автореф. дис. … канд. филос. наук. М., 2013. 26 с.

9. Манский В. Предельно субъективный режиссер // Солидарность. 10.08.2005. URL: https:// www.solidarnost.org/thems/znamenitost/znamenitost_2072.html (дата обращения 15.08.2018).

10. Рикёр П. Конфликт интерпретаций. Очерки о герменевтике. М.: Академический Проект, 2008. 695 с.

11. Седых И. А. Киноиндустрия России. М.: Институт «Центр развития», 2017. URL: https:// dcenter.hse.ru/data/2017/10/22/1157813495 (дата обращения 07.08.2018).

12. Сычев С. В. Эволюция тенденций развития документального кино и телефильма: Дис. … канд. филол. наук. М., 2009. 345 с.

13. Талал А. Миф и жизнь в кино. Смыслы и инструменты драматургического языка. М.: Альпина нон-фикшн, 2018. 394 с.

14. Хилдербранд Л. Эксперименты в документальном фильме: противоречие, неопределенность, изменение // Cineticle: интернет-журнал об авторском кино. 2018. № 24. URL: http://cineticle.com/art/1272-experimental-documentary.html (дата обращения 10.08.2018).

15. Четвертков Н. В. Журналистика как сфера творческой деятельности. Пенза: Изд-во ПГУ, 2004. 236 с.

16. Bordwell D., Thompson K. Film Art: An Introduction. New York, Mc Graw Hill, 2008, 531 p.

17. Panh R. Le réel n’existe pas: il y a toujours une mise en scène. In: Documentaire et fiction. Allersretours. Coordonné par N. T. Binh et José Moure. Paris, Les impressions nouvelles, 2015, p. 161-183.

18. Reboul A., Moeschler J. Pragmatique du discours. De l’intérprétation de l’énoncé à l’interprétation du discours. Paris, Minard, 1998, 220 p.


Review

For citations:


Besschastnaya A.M., Gorshkova V.E. Documentary Film-Investigation: Manipulation or Impartiality? Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2019;18(6):92-103. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-92-103

Views: 490


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)