Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Infographic as a Type of Publicistic Text: Author’s Position

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-104-114

Abstract

Purpose. Revealing the basic ways of creation of publicistic image and defining the means of expression of author’s position in this popular type of media text after the analysis of publications on the web-site “TASS. Infographic”. Results. Publicism as the most demanded type of art in native mass media and developing during three centuries faces now the challenges of the 21st century. Abilities of publicistic perception of reality based upon the dialectic interaction of a fact and an image, a standard and expression, an active dialogue between an author and an addressee which leads to co-creativity, preserved and developed traditions in contemporary media. Evolution of digital and multimedia technologies, informational globalization on all the levels of mass communication, content visualization - all those demanded a search for new formats and genres from the authors of journalistic works. The transformation touched both communication channels and text formation principles with the problem of author being especially acute; his “death” was announced by post-modernists and he seems to have no place in the infinite flow of news generated with the help of new technologies. Remaining a high unit of communication, publicistic text changes under the influence of various tendencies: development of news journalism and personification of media text; visualization and digitalization; convergence and diversification. Infographic became the most convincing and effective response to the challenges of the new age. The main research methods are textual, discursive and cognitive analysis as well as case-method. Conclusion. As the result of the analysis the following conclusion has been drawn: infographic as a convenient format of “package” of a large informational volume is developing towards publicism; the author’s role enhanced in this kind of multimedia text is supported by such tendencies as “visual turn” and personification of journalistic text.

About the Authors

E. V. Vyrovtseva
St. Petersburg State University
Russian Federation


S. I. Simakova
Chelyabinsk State University
Russian Federation


References

1. Богуславская В. В. Журналистский текст: лингвосоциокультурное моделирование: Дис. … д-ра филол. наук. Воронеж, 2004. 40 с.

2. Вартанова Е. Л. О необходимости модернизации концепций журналистики и СМИ // Вестник Моск. ун-та. Серия 10. Журналистика. 2012. № 1. С. 7-27.

3. Выровцева Е. В. Креолизация публицистического текста как способ выражения позиции автора // Вестник Челябинск. гос. ун-та. Серия: Филологические науки. 2017. Вып. 110, № 12 (408). С. 46-55.

4. Выровцева Е. В. Диалектика развития журналистики XXI века: искусство слова и мультимедийные технологии // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2015. № 3(17). С. 29-

5. Горохов В. М. Закономерности публицистического творчества. М.: Мысль, 1975. 190 с.

6. Журналистика и конвергенция: почему и как традиционные СМИ превращаются в мультимедийные / Под ред. А. Г. Качкаевой. М., 2010. 200 с.

7. Кройчик Л. Е. Автора! (Стратегические ресурсы воздействия на аудиторию) // Жанровая стратегия современных российских масс-медиа: Тез. III Всерос. науч.-практ. конф. Самара, 2009. № 3. С. 6-9.

8. Кройчик Л. Е. Коммуникативные и функциональные стратегии современных газетных текстов // Жанры СМИ: история, теория практика: Материалы IV и V Всерос. науч.-практ. конф. Самара. 2012. С. 100-117.

9. Кройчик Л. Е. Принципы публицистического творчества // Вестник Моск. ун-та. Серия 10. Журналистика. 2014. № 5. С. 130-144.

10. Лавникевич Д. Главные тренды современных масс-медиа: попытка обзора. 2015. URL: http://mediakritika.by/article/2814/glavnye-trendy-sovremennyh-mass-media-popytka-obzora (дата обращения 08.01.2019).

11. Машарипова Т. Ж. Сущность публицистики // Вестник ВГУ. Серия: Филология. Журналистика. 2015. № 1. С. 105-115.

12. Мисонжников Б. Я. Феноменология текста (соотношение содержательных и формальных структур печатного издания). СПб.: Изд-во СПбГУ, 2001. 490 с.

13. Прохоров Е. П. Публицист и действительность. М.: Изд-во МГУ, 1973. 317 с.

14. Распопова С. С. Автор как реальный человек и образ автора в медиатексте // Вопросы теории и практики журналистики. 2015. T. 4, № 2. С. 149-158.

15. Распопова С. С. Автор мультимедийного текста // Журналист. Социальные коммуникации. 2012. № 3. С. 84-90.

16. Симакова С. И. Визуальный поворот - революция мировосприятия и репрезентации реальности // Визуальный поворот в массовых коммуникациях: Коллект. монография / Под ред. С. И. Симаковой. Челябинск, 2017. С. 7-40.

17. Симакова С. И. Инфографика как особый тип визуального медиаконтента // Судьба печатной прессы в эпоху Интернета: Коллект. монография / Под ред. М. В. Загидуллиной, С. И. Симаковой. Челябинск: Изд-во Челябинск. гос. ун-та, 2018. С. 74-91.

18. Страшнов С. Л. К вопросу об образе автора в журналистике // Журналист. Социальные коммуникации. 2012. № 3. С. 67-73.

19. Тертычный А. А. Публицистика в современных СМИ: рефлексия и практика // Вестник РУДН. Серия: Литературоведение. Журналистика. 2018. Т. 23, № 1. С. 95-102.

20. Тоффлер Э. Шок будущего. М.: Изд-во ACT, 2002. 557 с.

21. Ученова В. В. Три теории журналистики: Гносеологические проблемы публицистики. Публицистика и политика. У истоков публицистики. М.: Аспект Пресс, 2009. 557 с.

22. Ярцева С. С. Колумнистика: история возникновения и перспективы развития: Автореф. дис.. канд. филол. наук. Воронеж: Изд-во ВГУ, 2011. 24 с.

23. Kiuru K., Simakova S. Multimedialongread as a Type of Creolized Text. In: The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences EpSBS. Proc. of IX International Conference “Word, Utterance, Text: Cognitive, Pragmatic and Cultural Aspects”. Chelyabinsk, Chelyabinsk State University Publ., 2018, vol. 39, p. 710-718. DOI 10.15405/epsbs.2018.04.02.102.

24. Mitchell W. J. T. Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago, London, Th e University of Chicago Press, 1994, 462 p.

25. Zagidullina M. The Destiny of Language as a Medium to the History of Communication. In: The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences EpSBS. Proc. of IX International Conference “Word, Utterance, Text: Cognitive, Pragmatic and Cultural Aspects”. Chelyabinsk, Chelyabinsk State University Publ., 2018, vol. 39, p. 136-145. DOI 10.15405/epsbs.2018.04.02.20.


Review

For citations:


Vyrovtseva E.V., Simakova S.I. Infographic as a Type of Publicistic Text: Author’s Position. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2019;18(6):104-114. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-104-114

Views: 239


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)