Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Modern Intellectual Magazines as Phenomenon of Culture and Civilization

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-115-128

Abstract

Purpose. The relevance of the research is connected with the leading directions of the development of modern journalistic science, which prioritizes studying the transformation of traditional media under the influence of the realities of the information society and modern civilization. The processes of penetration of the civilization factor into the media sphere are particularly clearly seen in the segment of magazine publications, which is connected with the globalization of the magazine market and the scale of its influence on the audience. Among the main vectors of modern magazine sactivities are the creation of cultural values and the creation of civilization values. If an intellectual magazine creates cultural values, broadcasting information at a qualitative level and focusing on a high level of audience training, the «new intellectual magazine» as an interdisciplinary publication creates the values of civilization and forms the lifestyle of the audience. The study of modern intellectual publications as translators of cultural values and values of civilization requires studying the modern intellectual magazine as a type of publication, identifying its main features, substantiating the differentiation of intellectual magazines into two subgroups - the classic intellectual magazine (for example, «Inviolable Reserve: Politics and Culture Debate», «New Literary Review») and a new intellectual magazine (for example, «Snob» and «Esquire»). The methodological basis of this work is based on a systems approach and a comparative typological method. In particular, the systems approach was used to identify evidence of an intellectual magazine as a type of publication. The comparative typological method was used to determine the differentiating measure of the subgroups of the intellectual magazine. The key factor in the emergence of a new intellectual magazine was the formation of a young generation of intellectuals with discrete, interactive thinking, a special value system. The magazines broadcast a model of modern civilization with its ideas and meanings, which proves the inclusion of this media phenomenon in civilizational communication processes.

About the Authors

E. A. Zvereva
Tambov State University named after G. R. Derzhavin
Russian Federation


M. M. Gordeeva
Tambov State University named after G. R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Акулиничев А. С. Журналы «Русская жизнь», «Русский пионер» и «Сноб»: предпосылки к выделению нового типа периодических изданий // Вестник Волгоград. гос. ун-та. Серия 8: Литературоведение. Журналистика. 2012. № 11. С. 106-110.

2. Акулиничев А. С. Подача информации в современных русских интеллектуальных журналах: фрагментарность и культивирование медиавирусов // Вестник Волгоград. гос. ун-та. Серия 8: Литературоведение. Журналистика. 2013. № 12. С. 120-125.

3. Анненкова И. В. Средства массовой информации в координатах Культуры и Цивилизации // Вестник Центра международного образования Московского государственного университета. Лингвокультурология. 2009. № 2. С. 72-74.

4. Бешукова Ф. Б. Медиадискурс постмодернистского литературного пространства: Монография. Майкоп: Изд-во АГУ, 2008. 280 с.

5. Дедкова Т. Ф. Культурологические журналы // Типология периодической печати / Под ред. М. В. Шкондина, Л. Л. Реснянской. М.: Аспект Пресс, 2007. С. 93-103.

6. Зверева Е. А. Современные российские журналы: теория и практика функционирования: Автореф. дис. … д-ра филол. наук. Воронеж, 2017. 35 с.

7. Калмыков А. А. Интерактивная гипертекстовая журналистика в системе отечественных СМИ. М.: Изд-во ИПК работников ТВ и РВ, 2009. 84 с.

8. Карякина К. А. Роль мультимедийных технологий в создании контента новых медиа // Меди@льманах. 2010. № 2. С. 6-14.

9. Корнилов Е. А., Акопов А. И. Классификация в теории и практике журналистики // Филологические этюды. Серия: Журналистика. 1975. № 4. С. 22-29.

10. Кортунов В. В. Ценности культуры и цивилизации не совпадают // Современные исследования социальных проблем. 2013. № 10 (30). URL: http://cyberleninka.ru/article/n/tsennostikultury-i-tsivilizatsii-ne-sovpadayut (дата обращения 12.11.2018).

11. Мультимедийная журналистика: Учебник для вузов / Под ред. А. Г. Качкаевой, С. А. Шомовой. М.: ИД Высшей школы экономики, 2017. 213 с.

12. Самутина Н. Русские интеллектуальные журналы // Неприкосновенный запас. 2002. № 5 (25). URL: http://magazines.russ.ru/nz/2002/5/obzory.html (дата обращения 23.04.2018).

13. Свитич Л. Г. Феномен журнализма. М.: Факультет журналистики МГУ, 2000. 252 с.

14. Сорокин П. А. Человек. Цивилизация. Общество. М.: Политиздат, 1992. 543 с.

15. Тойнби А. Постижение истории. М.: Прогресс, 1991. 736 с.

16. Тулупов В. В. Моделированиев журналистике. Воронеж: Изд-во ВГУ, 2010. 144 с.

17. Шаповалов Ю. В. Специфика техногенной цивилизации в условиях глобализации: Автореф. дис. … канд. филос. наук. Армавир, 2010. 23 с.

18. Шестерина А. М. Трансформация аудиовизуального контента в сетевой среде: возможности контентного подхода // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2018. № 2 (28). С. 86-94.

19. Шкондин М. В. Периодическая печать: системные основы типологии // Типология периодической печати / Под ред. М. В. Шкондина, Л. Л. Реснянской. М.: Аспект Пресс, 2007. С. 10-46.

20. Шостак М. И. Журналы в системе СМИ: типология и «ниши» изданий // Типология периодической печати / Под ред. М. В. Шкондина, Л. Л. Реснянской. М.: Аспект Пресс, 2007. С. 79-92.

21. Шпенглер О. Закат Европы. Новосибирск: Наука, 1993. 592 с.


Review

For citations:


Zvereva E.A., Gordeeva M.M. Modern Intellectual Magazines as Phenomenon of Culture and Civilization. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2019;18(6):115-128. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-115-128

Views: 589


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)