Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Self-Presentation of the Politician in Social Networks (On a Material of Official Page in the Social Network “VKontakte” of the Governor of the Kemerovo Area of Sergey Tsivilev)

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-129-138

Abstract

Purpose. Linguists actively study accounts of world politicians in social networks, pages of regional politicians are not described yet, as defines a urgency and novelty of research. Objective of article is the analysis of strategy of the self-presentation used for formation of image of the regional politician in social networks. Material - the page of the governor of Kuzbass S. Tsivilev in the social network “VKontakte” for the period preceding his election to the post. At occurrence of the new politician in region the specific character of the selected strategy of self-presentation as it is necessary for politician to show professional qualities is boldly shown, to designate prospects, to win respect of electorate, to achieve support on elections. Results. S. Tsivilev’s account is exemplary all channels of self-presentation as are actively involved: qualitative avatars, the information on the politician, substantial and on a regular basis updated content are presented, to a photo, video data. During self-presentation in a social network “VKontakte” S. Tsivilev actively uses tactics of positioning, an identification, creation of “the circle”. Conclusion. Used tactics of self-presentation are reflection of the image roles “Simple person”, “Patriot”, “Personnel militarian”, “Anti-recessionary manager”, “Authorized representative of the president”, that in aggregate shapes an image of the head of region, the person of action, in a military way precise, demanding to itself and another, able quickly to make the decision, to reveal problems and to find ways of their decision. S. Tsivilev’s convincing victory over elections of the governor testifies to high efficiency of the selected strategy of self-presentation.

About the Authors

O. N. Kondratyeva
Kemerovo State University
Russian Federation


Z. V. Chernova
Kemerovo State University
Russian Federation


References

1. Бродовская Е. В. Методы исследования и индикаторы измерения интернет-активности по литических партий // Среднерусский вестник общественных наук. 2013. № 4. С. 96-99.

2. Головицкая А. А. Политическое знакомство: как не стать «голым королем» // Лаборатория информационно-психологических технологий Александра Потеряхина. 2016. URL: http:// labipt.com/political-knowledge-how-to-avoid-becoming-naked-king/ (дата обращения 21.01.2019).

3. Горошко Е. И. Политический блоггинг в глобальной и локальной перспективах // Вiсник Одеського нацiонального унiверситету. Соцiологiя i полiтичнi науки. 2009. Т. 14, № 13. С. 335-345.

4. Горошко Е. И., Полякова Т. Л. Политический твиттинг как новый жанр политической коммуникации // Вопросыпсихолингвистики. 2014. № 19. С. 92-103.

5. Ермолаев В. П. Присутствие современного политика в соцсетях. Часть 1. ВКонтакте. 2018. URL: //http://elect-assist.ru/prisutstvie-sovremennogo-politika-v-soc-setyax-chast-1-vkontakte/ (дата обращения 17.01.2019).

6. Ехлакова Н. Ф. Стратегия самопрезентации в формировании имиджа Б. Обамы и Дж. Маккейна // Омский научный вестник. 2012. № 1. С. 144-146.

7. Иванова А. И. Мы и Россия сегодня: лингвистический анализ Твиттер-платформы президента Дмитрия Медведева // Политическая лингвистика. 2011. № 2 (36). С. 104-107.

8. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. М.: Изд-во ЛКИ, 2008. 288 с.

9. Кондратьева О. Н. Речевые стратегии и тактики в выступлениях регионального политика (на примере врио губернатора Кемеровской области С. Цивилева) // Политическая лингвистика. 2018. № 4. С. 35-46.

10. Меркулов П. А., Балашов А. Н. Интернет-сообщества политических партий: сравнительный анализ российских и зарубежных практик // Вестник Поволжского института управления. 2015. № 3 (48). С. 18-26.

11. Никифорова М. В. Методология и методика лингвополитической персонологии // Теория и методика лингвистического анализа политического текста / Отв. ред. А. П. Чудинов. Екатеринбург: Изд-во УрГПУ, 2016. С. 182-198.

12. Паршина О. Н. Приемы реализации стратегии самопрезентации в речи административнополитической элиты // Проблемы речевой коммуникации: Межвуз. сб. науч. ст. Саратов: Изд-во Сарат. ун-та, 2004. Вып. 4. С. 25-34.

13. Раскладкина М. К. Интернет как средство организации информационно-политического пространства России: Дис.. канд. полит. наук. СПб., 2006. 198 с.

14. Сергеева Д. С. Языковые модели стратегии самопрезентации в виртуальном пространстве (на материале анализа твитов Хилари Клинтон) // Верхневолжский филологический вестник. 2017. № 3. С. 52-55.

15. Чугунов А. В. Политика и Интернет: политическая коммуникация в условиях развития современных информационных технологий: Автореф. дис. … канд. полит. наук. СПб., 2000. 179 с.

16. Drezner D., Farrell H. The Power and Politics of Blogs. In: Proc. of the Annual Meeting of the American Political Science Association, 2004. URL: https://link.springer.com/article/10.1007 %2Fs11127-007-9198-1 (accessed 11.08.2008).

17. Golbeck J., Grimes J., Rogers A. Twitter use by the U. S. Congress. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 2010, vol. 61, no. 8, p. 1612-1621.

18. Hogan B. The presentation of self in the age of social media: Distinguishing performances and exhibitions online. Bulletin of Science, Technology & Society, 2010, no. 6, p. 377-386.

19. Perrin A. Social Media Usage: 2005-2015. Washington, DC, New Research Center, 2015.

20. Tremayne M. (ed.). Blogging, Citizenship, and the Future of Media. London, Routledge, 2007, 345 p.

21. Winter D. G., Stewart A. J. Content analysis as a technique for assessing political leaders. In: A psychological examination of political leaders. New York, 1997, p. 28-61.

22. Zhao D., Rosson M. B. How and Why People Twitter: The Role that Micro-blogging Plays in Informal Communication at Work. In: Proc. of the ACM 2009 International Conference on Supporting group work ACM. New York, NY, 2009, p. 243-252.


Review

For citations:


Kondratyeva O.N., Chernova Z.V. Self-Presentation of the Politician in Social Networks (On a Material of Official Page in the Social Network “VKontakte” of the Governor of the Kemerovo Area of Sergey Tsivilev). Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2019;18(6):129-138. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-129-138

Views: 264


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)