Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

TV Channels Are on the Air and on the YouTube: The Specificity of Interaction on the Example of “Russia С” and ARTE

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-139-149

Abstract

Purpose. The article presents the results of the analysis of the work of television channels on the air and on the YouTube. This platform appeared in 2006 and has become popular all over the world. Now famous video service has a great influence to the media sphere, and traditional television has to reckon with this fact. The topic of interaction of TV channels with YouTube platforms is relevant for the theorists and practitioners. However, due to its novelty, it can not be called fully studied. Studies dealing with this issue cover only certain aspects of it, and the interaction of cultural and educational channels and their accounts on YouTube has not been considered before. Results. In the article authors analyzed materials prepared by the “Russia С” and Arte channels. These materials were published on the YouTube. The analysis was based on the following features: the number of released materials, views, comments, the specifics of the content (air or special), informational occasions, format and timing. Conclusion. The authors conclude that YouTube channels perfectly complement the on-air broadcasting, giving to the viewers the opportunities of non-linear viewing and encouraging users to be more active. Each of the analyzed channels has its advantages and disadvantages, but undoubtedly the presence of traditional media on new platforms is necessary: YouTube provides viewers with opportunities for non-linear viewing and encourages users to be more active. This means that both “Russia С” and Arte have great prospects in the development of a new Internet space.

About the Authors

L. A. Kruglova
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


A. S. Artes
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Амзин А. Особенности медиапотребления // Как новые медиа изменили журналистику. 2012-2016 / Под ред. С. Балмаевой, М. Лукиной. Екатеринбург, 2016. URL: http://newmedia2016.digital-books.ru/kniga/osobennosti-mediapotrebleniya/

2. Вартанов С. А. Телевизионные измерения в эпоху Big Data: концепции и примеры // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10. Журналистика. 2017. № 3. С. 37-58.

3. Вартанова Е. Л. Телевидение: постсетевая модель // От центрального к цифровому: телевидение в России / Под ред. В. Струкова, В. Зверевой. Воронеж: Изд-во ВГПУ, 2014.

4. Васильева А. В. Кризис общественного телевидения Франции // Медиаскоп. 2013. Вып. 4. URL: http://www.mediascope.ru/node/1397

5. Верник А. Г. Создание профессионального интернет-контента: российский опыт и сравнительный анализ YouTube-канала «Дождь» // Вестник Челяб. гос. пед. ун-та. 2014. № 9-2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sozdanie-professionalnogo-internet-kontenta-rossiyskiyopyt-i-sravnitelnyy-analiz-YouTube-kanala-dozhd (дата обращения 26.01.2019).

6. Вьюгина Д. М. Интернет в ежедневном медиапотреблении цифрового поколения России // Медиаскоп. 2018. Вып. 3. URL: http://www.mediascope.ru/2475

7. Вьюгина Д. М. Особенности медиапотребления цифрового поколения России // Медиаскоп. 2017. Вып. 4. URL: http://www.mediascope.ru/2386

8. Гегелова Н. С. Культурно-просветительская миссия телевидения: Дис. … д-ра филол. наук. М., 2012.

9. Коломиец В. П. Медиасреда и медиапотребление в современном российском обществе // Социологические исследования. 2010. № 1. C. 58-66.

10. Констатюк В. А. YouTube: желание в медиа и серийность // Международный журнал исследований культуры. 2012. № 3 (8). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/YouTube-zhelaniev-media-i-seriynost (дата обращения 26.01.2019).

11. Круглова Л. А. Трансформация аудиовизуального контента в новых медиа // Вестн. Моск. ун-та. Серия 10: Журналистика. 2012. № 3. С. 61-71.

12. Литвинцев А. Э. Тенденции развития российского телевидения в условиях противостояния и взаимодействия мировых моделей вещания: на примере канала «Культура»: Дис. … канд. филол. наук. М., 2006.

13. Магданов С. В. Формирование информационной политики в области культуры // Учен. зап. Казан. ун-та. Серия: Гуманитарные науки. 2010. № 5. URL: https://dspace.kpfu.ru/xmlui/ bitstream/handle/net/26001/152_5_gum_16.pdf (дата обращения 11.10.2018).

14. Назаров М. Телевидение и Интернет: типология российского медиапотребления // Социологические исследования. 2014. № 6. С. 116-126.

15. Роженцова О. В. Культурно-просветительские программы отечественного телевидения: традиции и новаторство: на примере телеканала «Культура»: Дис. … канд. филол. наук. М., 2006.

16. Фокин А. А. Эпоха Интернет-визуальности: YouTube, Instagram, Gif, Coub // Челябинский гуманитарий. 2013. № 2 (23). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/epoha-internet-vizualnosti-YouTube-instagram-gif-coub (дата обращения 26.01.2019).

17. Щепилова Г. Г., Круглова Л. А. Телеканалы и социальные сети: специфика взаимодействия // Вестник Моск. ун-та. Серия 10: Журналистика. 2018. № 3. С. 3-16.

18. Barker M., Turnbull S., Mathijs E. (eds.). Participations. Journal of Audience and Participation Studies, 2014. № 11 (1). URL: http://www.participations.org/Volume%2011/Issue%201/contents.htm

19. Kung L., Picard R. G., Towse R. The Internet and the Mass Media. Sage Publications Ltd, 2008, 200 p.

20. Stefanone M. A., Lackaff D., Rosen D. The Relationship between Traditional Mass Media and “Social Media”: Reality Television as a Model for Social Network Site Behavior. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 2010, no. 54 (3), p. 508-525. DOI 10.1080/08838151. 2010.498851.

21. Vyrkovsky A. V., Vartanova E. L., Smirnov S. S., Makeenko M. I. The Russian media industry in ten years: Industrial forecasts. Westminster Papers in Communication and Culture, 2016, vol. 11, no. 1, p. 65-84.


Review

For citations:


Kruglova L.A., Artes A.S. TV Channels Are on the Air and on the YouTube: The Specificity of Interaction on the Example of “Russia С” and ARTE. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2019;18(6):139-149. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-139-149

Views: 213


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)