Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Historical Documentary Game as a Modern Mass Media Product

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-166-176

Abstract

Purpose. The article is devoted to the consideration of narrative media strategies for creating a longread of historical themes in the Russian Internet space. We are talking about the documentary-gaming network resources of Mikhail Zygar - “1917. Free history” and “Map of history”. Results. It is concluded that history is in many respects an object, which is almost endless material for various “experiments with formats”. The article presents the different views of researchers on the nature and modern mechanisms of mediastoritelling. It is noted that the game focuses the reader-user on the immersive nature of the historical Internet product: describes such ways to attract the addressee's attention, such as animation, infographics, reception “past in the present” - social networks become the mechanism of narrative explication of historical events. The materials of the “Map of History” are considered separately from the point of view of their compositional construction. Conclusion. It is argued that the authors of the project have created a complex and interesting rhizomatic mass media product, which can be perceived simultaneously as historical evidence, an exciting documentary game, and a journalistic longread, and an artistic text.

About the Authors

M. Yu. Markasov
Novosibirsk State Pedagogical University
Russian Federation


O. A. Markasova
Novosibirsk State University of Economics and Management
Russian Federation


References

1. Акашева А. А. О проблеме конструирования истории в интернет-среде на примере проекта «1917. Свободная история» // Информационные технологии в гуманитарных науках: Тез. докл. конф. Красноярск, 2017. С. 76-78.

2. Амзин А. и др. Как новые медиа изменили журналистику. 2012-2016 / А. Амзин, А. Галустян, В. Гатов, М. Кастельс, Д. Кульчицкая, Н. Лосева, М. Паркс, С. Паранько, О. Силантьева, Б. ван дер Хаак; под науч. ред. С. Балмаевой, М. Лукиной. Екатеринбург: Гуманитарный университет, 2016. 304 с.

3. Архипова Л. М. «Project 1917.ru» как феномен «свободной истории» // Вопросы отечественной и зарубежной истории, политологии, социологии, теологии, образования: Материалы конференции «Чтения Ушинского». Ярославль, 2017. С. 44-49.

4. Боровкова Н. М., Ланских А. В. Цифровой сторителлинг как технология представления больших массивов данных // Язык. Текст. Книга: Материалы Междунар. науч.-практ. интернет-конференции. Екатеринбург, 2018. С. 2-7.

5. Выровцева Е. В. Эдъютмент как способ формирования исторической памяти в мультимедийном проекте «1917. Свободная история» // Век информации. 2018. Т. 1, № 2. С. 26-28.

6. Выровцева Е. В., Балахонова Ю. М. Взаимодействие с аудиторией и проблема исторической памяти в проекте «1917. Свободная история» // Мультимедийная журналистика: Сб. науч. тр. Междунар. науч.-практ. конф. / Под ред. В. П. Воробьева. Минск, 2018. С. 81-85.

7. Деникин А. А. Критика подходов к исследованию практик новых медиа // Наука телевидения. 2014. № 11. С. 259-277.

8. Дзялошинский И. М. Медиапространство России: коммуникационные стратегии социальных институтов: Монография. М.: Изд-во АПК и ППРО, 2013. 479 с.

9. Красавина А. В. Сторителлинг как журналистская дисциплина: проблемы и перспективы преподавания // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2017. № 4 (26). С. 133-137.

10. Кузовенкова А. И. Сторителлинг как новая медиатехнология // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2017. № 4 (26). С. 138-143.

11. Лотман Ю. М. О языке мультипликационных фильмов // Лотман Ю. М. Избранные статьи: В 3 т. Таллин: Александра, 1993. Т. 3: Статьи по истории русской культуры. Теория и семиотика других искусств. Механизмы культуры. Мелкие заметки. С. 323-325.

12. Лотман Ю. М. Семиотика кино и проблемы киноэстетики // Лотман Ю. М. Об искусстве. СПб.: Искусство-СПб, 2005. С. 288-372.

13. Манович Л. Теории софт-культуры. Н. Новгород: Красная ласточка, 2017. 208 с., ил. (Новые медиа)

14. Манович Л. Язык новых медиа. М.: Ад Маргинем Пресс, 2018. 400 с.

15. Миловидов С. В. Трансмедийное повествование как текст в сфере масс-медиа XX-XXI веков // Наука телевидения. 2014. № 11. С. 278-289.

16. Носовец С. Г. Новые медиа: к определению понятия // Коммуникативные исследования. 2016. № 4 (10). С. 39-47.

17. Пильгун. М. А. Transmediastoritelling: перспективы развития медиатекста // Медиаскоп. 2015. № 3. URL: http://www.mediascope.ru/1773.

18. Симакова Ю. А. Герменевтический потенциал анимации в исследовании культуры: Автореф. дис. … канд. культурологии. Екатеринбург, 2014. 21 с.

19. Фадеева О. А. Сторителлинг как символическая информационно-коммуникативная технология // Политическая лингвистика. 2015. № 4 (54). С. 150-153.

20. Jenkins H. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. Revised ed. NYU Press, 2008.

21. Jenkins H. Transmedia Storytelling. MIT Technology Review, 2003, January 15.


Review

For citations:


Markasov M.Yu., Markasova O.A. Historical Documentary Game as a Modern Mass Media Product. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2019;18(6):166-176. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-166-176

Views: 209


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)