Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Legitimization Mechanisms in the Media Discourse (A Case Study of the New Media)

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-188-198

Abstract

Purpose. Today, new media play a crucial role in legitimating political relations. Theoretical background of the current research draws on the social cognitive approach to discourse studies. From this perspective, legitimization is understood as one of the major ways of establishing social dominance in the process of meaning negotiation. As the meanings in discourse can vary, discourse actors have tools to attribute components of meaning to specific affairs, for instance, political and social. An analysis of the news discourse aims to identify major mechanisms of establishing legitimacy of political decisions conducted by political institutions. The authors describe discursive features of constructing political decisions by applying the method of discourse analysis to the news on Venezuelan crisis, which took place in the winter 2018-2019. Results. As the study of the empirical data demonstrates, the British mass media tend to construct discursive representation of Latin America’s events by introducing of several groups of actors in the news on the Venezuelan crisis. Generally, these groups relate to socio-political hierarchy. They include individual, collective, institutional and international actors. By tracing the elements of their agency in Venezuelan crisis 2019 news, authors assume that their functions in news construction are directly connected to the mechanism of objectivation. Recognizing the informative function of media as one of the major, authors argue that this mechanism also relates to establishing legitimacy in discursive practices. The ways by which the actors of the events in the discourse on Venezuela have been embedded in the articles show the creation of increasingly formed belief in legitimate actions of the new opposition leader. Conclusion. The study contributes to the methods of discourse analysis as well as to the search for legitimization strategies applied by the media. The implications of the study include the comparative analysis of British and Russian new media discourse.

About the Author

I. V. Saveleva
Kemerovo State University
Russian Federation


References

1. Ван Дейк Т. Дискурс и власть: репрезентация доминирования в языке и коммуникации: Пер. с англ. М.: Либроком, 2013. 344 с.

2. Волчек В. А., Орлова О. Г. Признаки «величия» России в дискурсе о Сочи-2014 // Вестник НГУ. Серия: История, филология. 2015. Т. 14, № 6. С. 157-162.

3. Дубровская Т. В., Кожемякин Е. А. Дискурс межнациональных отношений: конструктивистская парадигма // Дискурс-Пи. 2017. № 3-4 (28-29). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ diskurs-mezhnatsionalnyh-otnosheniy-konstruktivistskaya-paradigma (дата обращения 20.01. 2019).

4. Дубровская Т. В., Кожемякин Е. А. Конструирование межнациональных отношений в СМИ: специфика репрезентаций // Научные ведомости БелГУ. Серия: Гуманитарные науки. 2015. № 18 (215). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/konstruirovanie-mezhnatsionalnyhotnosheniy-v-smi-spetsifika-reprezentatsiy (дата обращения 31.01.2019).

5. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи: Монография. 8-е изд., испр. и доп. М.: URSS, 2017. 308 с.

6. Йоргенсен М. В., Филлипс Л. Дж. Дискурс-анализ. Теория и метод: Пер. с англ. 2-е изд., испр. Харьков: Изд-во «Гуманитарный центр», 2008. 352 с.

7. Карасик В. И. Речевая коммуникация: дискурсивный аспект // Электронный научно-образовательный журнал ВГСПУ «Грани познания». 2012. № 1 (21). С. 23-33.

8. Мардиева Л. А. Виртуальная действительность в языковой и внеязыковой репрезентации (на материале медиатекстов): Автореф. дис.. д-ра филол. наук. Казань, 2016. 52 с.

9. Мезенцева А. В. Семиозис «ценностного причинения» как онлайн-стратегия СМИ // Вестник НГУ. Серия: История, филология. 2016. Т. 15, № 6. С. 60-68.

10. Руженцева Н. Б. Дискредитирующие тактики и приемы в российском политическом дискурсе: Монография. Екатеринбург, 2004. 294 с.

11. Руженцева Н. Б., Антонова Ю. А. Межнациональный дискурс: модель в контексте эпохи: Монография. Екатеринбург, 2013. 292 с.

12. Силантьев И. В. Текст в системе дискурсных взаимодействий // Критика и семиотика. 2004. № 7. С. 98-123.

13. Харрис Р. Психология массовых коммуникаций. 4-е изд. М.: Олма-Пресс, 2002.

14. Чепкина Э. В. Русский журналистский дискурс: текстопорождающие практики и коды (1995-2000). Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2000. 279 с.

15. Чернышова Т. В. Тексты СМИ в ментально-языковом пространстве современной России: Дис. … д-ра филол. наук. Барнаул, 2005. 578 с.

16. Чудинов А. П. Политическая лингвистика: Учеб. пособие. М.: Флинта, Наука, 2008. 256 с.

17. Berger P. L., Luckmann T. The Social Construction of Reality. New York, Anchor Books, 1967, 240 p.

18. Cap P. Language and Legitimization: Developments on the Proximization Model of Political Discourse Analysis. Lodz Papers in Pragmatics, 2005, vol. 1, p. 7-36.

19. Doudaki V. Legitimation Mechanisms in the Bailout Discourse. Javnost - The Public, 2015, no. 22 (1), p. 1-17. DOI 10.1080/13183222.2015.1017284.

20. Media Effects: Advances in Theory and Research. Eds. J. Bryant, D. Zillmann. Тaylor & Francis, 2002, 634 p.

21. Van Zounen L. False Consciousness and Media Effects. In: The International Encyclopedia of Media Effects. Eds. P. Rossler, C. Hoffner, L. Van Zoonen. Wiley & Sons, 2017, p. 564-580.


Review

For citations:


Saveleva I.V. Legitimization Mechanisms in the Media Discourse (A Case Study of the New Media). Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2019;18(6):188-198. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-188-198

Views: 205


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)