Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Semiotics of Advertising: The Functional-Communicative Analysis

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-199-211

Abstract

Purpose. The article aims to demonstrate the validity of the functional typology of signs proposed by the author in the semiotic approach to the analysis of advertising slogans. Advertising texts perform their functions in the communicative situation of interaction between the advertiser and the client. Results. The analysis shows language mechanisms of involvement of the addressee in the creation of an advertising image, ways of influence on the addressee, ways of presentation of goods or service. Thus the main functions of the sign - identification, regulation and modeling - are realized. Conclusion. The analysis of advertising serves as an illustration of the proposed functional classification of the sign; it highlights specific language mechanisms of interaction and influence on the addressee

About the Author

L. L. Fedorova
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


References

1. Бюлер К. Модель языка как органа // Бюлер К. Теория языка. М.: Прогресс, 1993. С. 30-36.

2. Высоцкая И. В. «Вольному - Вольво», или «Крылатые слова в языке современной российской рекламы» // Карнавал в языке и коммуникации. М.: РГГУ, 2016. С. 204-215.

3. Высоцкая И. В. Современный рекламный текст: два в одном // Экономия в языке и коммуникации. М.: РГГУ, 2018. С. 169-189.

4. Гордон Д., Лакофф Дж. Постулаты речевого общения // Новое в зарубежной лингвистике. М.: Прогресс, 1985. Вып. 16. С. 276-302.

5. Грайс Г. П. Логика и речевое общение // Новое в зарубежной лингвистике. М.: Прогресс, 1985. Вып. 16. C. 217-237.

6. Иванов В. В. «Границы семиотики»: вопросы к предварительному обсуждению // Современная семиотика и гуманитарные науки. М.: Языки славянских культур, 2010. С. 40-44.

7. Кота Рамузино П. Бизнес-дискурс в постсоветское время. Банк: этика и самоопределение // Ритуал в языке и коммуникации. М.: Знак, РГГУ, 2013. С. 165-181.

8. Левинсон А. Заметки по социологии и антропологии рекламы // НЛО. 1996. № 22. С. 101-

9. Медиа. Введение: Пер. с англ. / Ред. А. Бриггз, П. Кобли, Ю. В. Никуличев. 2-е изд. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2005. 550 с.

10. Мечковская Н. Б. История языка и история коммуникации: от клинописи до Интернета. Курс лекций по общему языкознанию. М.: Флинта, 2009. 582 с.

11. Мечковская Н. Б. Расточительная гуманитаристика и экономная реклама (о некоторых трендах в социальной коммуникации времен Интернета) // Экономия в языке и коммуникации. М.: РГГУ, 2018. С. 223-248.

12. Паршин П. Б. Речевое воздействие: основные сферы и разновидности // Пирогова Ю. К., Паршин П. Б. Рекламный текст: семиотика и лингвистика: Монография. М.: ИД Гребенникова, 2000. С. 53-73.

13. Пирогова Ю. К. Скрытые и явные сравнения. К вопросу о границах правды и лжи в рекламе // Пирогова Ю. К., Паршин П. Б. Рекламный текст: семиотика и лингвистика: Монография. М.: ИД Гребенникова, 2000б. С. 74-93.

14. Пирогова Ю. К. Современные творческие рекламные стратегии и их отражение в тексте // Пирогова Ю. К., Паршин П. Б. Рекламный текст: семиотика и лингвистика: Монография. М.: ИД Гребенникова, 2000а. С. 7-49.

15. Сэндидж Ч., Фрайбургер В., Ротцолл К. Реклама: теория и практика. М., 1989. 630 с.

16. Федорова Л. Л. Механизмы изменения дистанции в речевом взаимодействии // Московский лингвистический журнал. 2003. Т. 7, № 2. С. 21-40.

17. Федорова Л. Л. Семиотика: Учеб.-метод. модуль. М.: РГГУ, 2004. 354 с.

18. Федорова Л. Л. Типология речевого воздействия и его место в структуре общения // Вопросы языкознания. 1991. № 6. С. 46-50.

19. Химик В. В. Русский язык и национальная идея // Активные процессы в современном русском языке. Н. Новгород, Изд. Ю. А. Николаев, 2008. С. 224-231.

20. Эко У. Отсутствующая структура. Введение в семиологию. СПб.: ТООТК Петорполис, 1998. 432 с.

21. Якобсон Р. Лингвистика и поэтика // Структурализм: «за» и «против». М., 1975. С. 164-192.

22. Brown P., Levinson S. C. Politeness: some universals in language usage. Cambridge: Cambridge University Press, 2014, 352 p.


Review

For citations:


Fedorova L.L. Semiotics of Advertising: The Functional-Communicative Analysis. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2019;18(6):199-211. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-199-211

Views: 1238


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)