Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Evaluation in the Professional Media Texts and Blogs

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-212-223

Abstract

Purpose. The article focuses on the investigation of evaluation and its types in professional (quality press news texts) and non-professional media texts (blog posts) in Russian, German and English. A quantitative and qualitative evaluation analysis is proposed. For quantitative analysis, I propose the method of calculating the evaluative index of media text (the percentage of evaluative means, or evaluatives, to total words number in the text), and for qualitative analysis several types of evaluative contexts are differed and described. Results. The number of evaluation means and the evaluative index is a rather variable indicator, which depends on the length of the text, the subject of the message, the genre and the author's style. In general, blogs demonstrate a higher evaluative index than texts of professional media. The qualitative analysis shows, that in both professional and nonprofessional media texts the means of rational evaluation prevail. This can be explained by the fact, that journalists and bloggers seek for objectivity as well as by the variety of evaluated aspects in this case (object / subject of the action, its characteristics, the act itself, quantitative indicators, etc.). The number of emotional evaluation means is somewhat higher in blogs, where the authors are not bound by the requirements of editorial policy and choose the subject of the message themselves, which is very topical. The results of the analysis demonstrate a preference of emotive evaluatives with negative semantics, which is due to the wish of the journalists to reveal some negative aspects of the life. Conclusion. The study of evaluation in media texts, and especially the description of hidden evaluation mechanisms, seems to be very promising in media linguistics, because of its active usage and development nowadays and because of the need to develop critical thinking of each person who must see evaluative contexts and understand them.

About the Author

L. Yu. Shchipitsina
Northern (Arctic) Federal University named after M. V. Lomonosov
Russian Federation


References

1. Арутюнова Н. Д. Язык и мир человека. 2-е изд., испр. М.: Языки русской культуры, 1999. 896 с.

2. Буруруева Н. С. Реализация авторской оценки в аналитической статье качественного печатного периодического издания // Ярославский педагогический вестник. 2012. № 1, Т. 1 (Гуманитарные науки). С. 210-213.

3. Быстрицкий А. Возрождение вида. Почему России требуется ренессанс профессиональной журналистики // Коммерсантъ Власть. 2015. № 19 (18.05.2015). С. 26.

4. Вольф Е. М. Функциональная семантика оценки. 2-е изд., доп. М.: Эдиториал УРСС, 2002. 280 с.

5. Гуськова Ю. В. Типы оценок в электронном спортивном дискурсе франкоканадцев // Изв. Саратов. ун-та. Новая серия. Серия: Филология. Журналистика. 2011. Т. 11, № 1. С. 22- 25.

6. ДобросклонскаяТ. Г. Вопросы изучения медиатекстов (опыт исследования современной медиаречи). 2-е изд., стереотип. М.: Едиториал УРСС, 2005. 288 с.

7. Клемёнова Е. Н., Кудряшов И. А. Заголовки-суждения в англоязычных масс-медийных текстах: эпистемическая модальность, деонтическая модальность, эвиденциальность // Вестник НГУ. Серия: История. Филология. 2018. Т. 17, № 6: Журналистика. С. 97-107. DOI 10.25205/1818-7919-2018-17-6-97-107

8. Козлов А. В. От постправды к хайпу: кризис объективности в современной журналистике // Коммуникативная культура: история и современность: Материалы VII Междунар. науч.-практ. конф. Новосибирск, 2017. С. 78-81.

9. Колобкова Л. В. Оценочные прилагательные как средство создания образа власти в современной польской прессе // Вестн. Балтийского федерального ун-та им. И. Канта. Серия: Филология, педагогика, психология. 2008. № 8. С. 38-43.

10. Леонтьев А. А. Психология воздействия в массовой коммуникации // Язык средств массовой информации: Учеб. пособие / Под ред. М. Н. Володиной. М.: Академический проект; Альма Матер, 2008. С. 133-145.

11. Лукина М. М., Фомичева Л. Д. СМИ в пространстве Интернета. М.: Изд-во МГУ, 2005. 87 с.

12. Мельникова Е. А. Средства логической оценки в языке СМИ // Вестн. Волгоград. гос. ун-та. Серия 9: Исследования молодых ученых. 2013. № 11. С. 186-189.

13. Новиков В. П. Оценочная лексика в языке английской газеты: Автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 1992. 22 с.

14. Пак Е. М. Блоги в системе творческой деятельности журналиста // Вестн. Санкт-Петербургского ун-та. Серия 9. Филология. Востоковедение. Журналистика. 2011. № 2. С. 283-292.

15. Харченко В. К. Разграничение оценочности, образности, экспрессии и эмоциональности в семантике слова // РЯШ. 1976. № 3. С. 66-71.

16. Щипицина Л. Ю. Установка повестки дня в профессиональных и гражданских масс-медиа: сравнительный анализ // Mass-media. Действительность. Литература: Сб. ст. / Под ред. Е. Н. Брызгаловой, И. Е. Ивановой. Тверь: Твер. гос. ун-т, 2018. Вып. 17. С. 97-101.

17. Bednarek M. Evaluation in media discourse: Analysis of a newspaper corpus. New York, London, Continuum, 2006, 270 p.

18. Bell A. The Language of News Media. Oxford, Blackwell, 1991, 288 p.

19. Ghavamnia M., Dastjerdi H. V. Evaluation in Media Discourse: Contrasts among Journalists in Reporting an Event. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2013, vol. 70, p. 447-457. DOI 10.1016/j.sbspro.2013.01.082

20. McCombs M. E., Shaw D. L. The Agenda-Setting Function of Mass Media. The Public Opinion Quarterly, 1972, vol. 36, no. 2, р. 176-187.

21. Neuberger Ch. Journalismus im Internet: Auf dem Weg zur Eigenständigkeit? Media Perspektiven, 2000, № 7, S. 310-318.

22. Pounds G. Attitude and subjectivity in Italian and British hard-news reporting: The construction of a culture-specific ‘reporter’ voice. Discourse studies, 2010, vol. 12 (1), p. 106-137. DOI 10.1177/1461445609346777


Review

For citations:


Shchipitsina L.Yu. Evaluation in the Professional Media Texts and Blogs. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2019;18(6):212-223. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-212-223

Views: 550


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)