Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Petroglyph “Belaya Loshad” (White Horse) in the Minusinsk Basin (Attribution, Experiment, Discussion)

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-7-57-73

Abstract

Purpose. According to the data about its analogues, the petroglyph White Horse in the Minusinsk basin has been dated as the late Paleolithic. Such dating of the petroglyph provides ground for research and drawing stylistic links with a series of similar Paleolithic images of Western Europe. Results. We used microscopical analysis of the surface with the pattern to carry out a number of special experiments. The aim of our research was to verify whether the image could have been created using the supposed “applicative” technology. The results of our studies and the dating of calcite stains on the rocky planes obtained by means of accelerator mass spectrometry lead us to revise the time estimates of the image. Experimental-technological and special traceological studies together with photogrammetry of the petroglyph provide the basis for determining three stages of the pattern formation. Some of the fragments of the image are likely to have been performed by different people at different times. A stylistic analysis of similar and geographically close objects allows us to date the picture no earlier than the Late Holocene. The image safety is under a serious threat due to the rapid destruction of the rock surface. Conclusion. Based on the data obtained as a result of our experiments, the petroglyph cannot be defined as “an image of the Upper Paleolithic era”. After a series of analyses including chemical analysis of calcite and experimental traceological analysis, we conclude that relative dating of the image refers to a period not earlier than the Bronze Age. A stylistic analysis suggests that the petroglyph White Horse in the Minusinsk basin, to a certain extent, naturally fits into the general visual tradition of the region. The 3-D model of the image allows us to keep a clear visual image of the object. However, the image can be damaged as a result of natural processes as the rock surface is in a state of decay.

About the Authors

P. V. Volkov
Novosibirsk State University
Russian Federation


E. S. Buravleva
Novosibirsk State University
Russian Federation


L. V. Lbova
Novosibirsk State University
Russian Federation


D. V. Kuleshov
Institute of Archaeology and Ethnography SB RAS
Russian Federation


References

1. АлкинС. В. Реки времени В. Е. Ларичева // Universum Humanitarium. 2017. № 2. С. 18-24.

2. Волков П. В., Лбова Л. В., Рие М. Предварительные результаты экспериментально-трасологического исследования петроглифа Белая лошадь в Минусинской котловине // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. Новосибирск. Изд-во ИАЭТ СО РАН. 2018. Т. 24. С. 52-55.

3. Гиенко Е. Г., Паршиков С. А. В. Е. Ларичев. Астроархеологические экспедиции в Северной Хакасии // Universum Humanitarium. 2017. № 2. С. 25-31.

4. Дэвлет Е. Г. Памятники наскального искусства. Изучение, сохранение, использование. М.: Научный мир, 2002. 240 с.

5. Дэвлет Е. Г., Дэвлет М. А. Сокровища наскального искусства Северной и Центральной Азии. М.: Изд-во ИА РАН, 2011. 379 с.

6. Ларичев В. Е. «Белая лошадь» Черной горы (астрономические аспекты памятника и астральная подоснова искусства древнекаменного века Сибири) // Древние культуры Южной Сибири и Дальнего Востока. Новосибирск, 1994. С. 9-39.

7. Миклашевич Е. А., Бове Л. Л., Зоткина Л. В., Солодейников А. К., Техтереков А. С. Исследование петроглифов древнейшего пласта на береговых скалах Оглахты в 2014 году // Вестник Кемеров. гос. ун-та. 2015, Т. 3, № 1 (61). С. 55-65.

8. Молодин В. И., Черемисин Д. В. Древнейшие наскальные изображения плоскогорья Укок. Новосибирск: Наука, 1999. 160 с.

9. Мухарева А. Н. Петроглифы местонахождения Улазы III // Памятники наскального искусства Минусинской котловины: Георгиевская, Льнищенская, Улазы III, Сосниха. Труды Сибирской ассоциации исследователей первобытного искусства. Кемерово: Кузбассвузиздат, 2012. Вып. 10. С. 56-71.

10. Подольский Н. Л. О принципах датировки наскальных изображений // СА. 1973. № 3. С. 265-275.

11. Пяткин Б. Н., Мартынов А. И. Шалаболинские петроглифы. Красноярск: Изд-во КГУ, 1985. 192 с.

12. Советова О. С., Миклашевич Е. А. Хронологические и стилистические особенности среднеенисейских петроглифов (по итогам работы Петроглифического отряда Южносибирской археологической экспедиции КемГУ) // Археология, этнография и музейное дело. Кемерово: КемГУ, 1999. С. 47-74.

13. Шер Я. А. Петроглифы Средней и Центральной Азии. М.: Наука, 1980. 328 с.

14. Parkhomchuk V. V., Rastigeev S. A. Accelerator mass spectrometer of the center for collective use of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences. Journal of Surface Investigation, 2011, vol. 5, no. 6, p. 1068-1072.

15. Lysikov A. I., Kalinkin P. N., Sashkina K. A., Okunev A. G., Parkhomchuk E. V., Rastigeev S. A., Parkhomchuk V. V., Kuleshov D. V., Vorobyeva E. E., Dralyuk R. I. Novel Simplified Absorption-Catalytic Method of Sample Preparation for AMS analysis designed at the Laboratory of Radiocarbon Methods of Analysis (LRMA) in Novosibirsk Akademgorodok. International Journal of Mass-Spectrometry, 2018, vol. 433, p. 11-18.


Review

For citations:


Volkov P.V., Buravleva E.S., Lbova L.V., Kuleshov D.V. Petroglyph “Belaya Loshad” (White Horse) in the Minusinsk Basin (Attribution, Experiment, Discussion). Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2019;18(7):57-73. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-7-57-73

Views: 198


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)