Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Polish-Lithuanian Data of David Zamaray’s Azbukovnik and the Ukrainians in Patriarch Filaret’s Surroundings

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-9-144-156

Abstract

In this article, we take a new look at the initiator of the campaign to prohibit the so-called “Lithuanian” books in the Moscow Tsardom in the first third of the 17th century on the basis of known sources. In addition to the extant documents and indisputable biographical facts, manuscript materials from the azbukovniks of Muscovite corrector David Zamaray are also involved to propose the hypothesis about the initiative in the prosecution of books from the neighboring state that came from Lithuanian emigrant Jozef Kurcewicz, who became archbishop of Suzdal and Tarusa in the Moscow Tsardom. The examination of vocabulary entries of these azbukovniks allows us to establish that some of them were borrowed from the “Lithuanian printing” books, coming to Moscow from the constant correspondent of Jozef Kurcewicz, Metropolitan of Kiev Job Boretsky (such as Homilies of John Chrysostom on the Acts of the Apostles (Kiev, 1624), John Chrysostom’s Homilies on 14 Epistles of Apostle Paul (Kiev, 1623)). We also show that the Kievan theologian Athanasius Kitaichich, who became the first among detractors of Didactic Gospel of Kyrylo Stavrovetsky-Tranquillion, was under the patronage of Jozef Kurcewicz and could reflect his point of view on this book.

About the Author

A. A. Yudin
The State Public Scientific Technological Library SB RAS
Russian Federation


References

1. Бубнов Н. Ю. Старообрядческая книга в России во второй половине XVII в. СПб., 1995.

2. Буланин Д. М. Афанасий Китайчич // Словарь книжников и книжности Древней Руси. СПб., 2004. Вып. 3 (XVII в.). Ч. 4: Т-Я. Дополнения. С. 325-327.

3. Булычев А. А. История одной политической кампании в XVII в.: Законодательные акты второй половины 1620-х годов о запрете распространения «литовских» печатных и рукописных книг в России. М., 2004.

4. Булычев А. А. О публикации постановлений церковного собора 1620 г. в мирском и иноческом «Требниках» (М., 1639) // Герменевтика древнерусской литературы. М., 1989. Сб. 2: XVI - начало XVII века. С. 35-62.

5. Горбатов Е. Н. Материалы к биографии архиепископа Иосифа (Курцевича) // Вестник церковной истории. 2011. № 3-4. С. 233-242.

6. Заседание в книжной палате 18 февр. 1627 г. по поводу исправлений Катехизиса Лаврентия Зизания. СПб., 1878. (Изд. Об-ва любит. древн. письм.; вып. 17).

7. Книга Белоруссии. 1517-1917: Сводный каталог. Минск, 1986.

8. Коваленко К. И. Азбуковник Давида Замарая как источник по русской лексикографии XVII в.: Автореф. дис. … канд. филол. наук. СПб., 2018. 30 с.

9. Ковтун Л. С. Азбуковники XVI-XVII вв.: Старшая разновидность. Л., 1989.

10. Левичкин А. Н. О датировке Азбуковника 1596 года // ТОДРЛ. СПб., 2014. Т. 63. С. 541- 550.

11. Макарий (Булгаков), митр. Московский и Коломенский. История русской церкви. М., 1996. Т. 6.

12. Маслов С. И. Кирилл Транквиллион Ставровецкий и его литературная деятельность. Киев, 1984.

13. Маштафаров А. В., Флоря Б. Н. Иосиф (Иезекииль) (Курцевич Иван Дмитриевич) // Православная энциклопедия. М., 2010. Т. 25. С. 634-636.

14. Опарина Т. А. «Прения с Евангелием учительным» Кирилла Транквиллиона-Ставровецкого в русской богословской полемике XVII века // Проблемы истории, русской книжности, культуры и общественного сознания. Новосибирск, 2000. С. 185-193.

15. Опарина Т. А. Иван Наседка и полемическое богословие киевской митрополии. Новосибирск, 1998.

16. Строев П. М. Списки иерархов и настоятелей монастырей Российской церкви. СПб., 1877.

17. Флоря Б. Н. Послание Иосифа Курцевича князю Григорию Четвертинскому // Славяне и их соседи. М., 1991. Вып. 3: Католицизм и православие в Средние века. С. 141-151.

18. Харлампович К. В. Иосиф Курцевич, архиепископ Суздальский, б. Владимирский и Брестский (1621-1624 гг.) // Волынские епархиальные ведомости. 1900. № 13. С. 404-416; № 14. С. 433-444; № 15. С. 464-477.

19. Харлампович К. В. Малороссийское влияние на великорусскую церковную жизнь. Казань, 1914. Т. 1.

20. Чумичева О. В. Символы евангелистов в русской иконографической традиции // Проблемы истории, русской книжности, культуры и общественного сознания. Новосибирск, 2000. С. 259-263.

21. Юдин А. А. Азбуковник Давида Замарая: «польско-литовские» материалы // Рукописи, старопечатные и редкие книги в собраниях России: Сб. ст., посвящ. юбилею Е. И. Дергачевой-Скоп. Новосибирск, 2018. С. 169-198.

22. Юдин А. А. Новгородский Азбуковник: литературные источники, списки, редакции // Вестник НГУ. Серия: История, филология. 2012. Т. 11, № 12: Филология. С. 91-97.

23. Bazydło J. Jerzy [Czartoryski]. In: Encyclopedia katolicka. Lublin, 1979, t. 3, s. 763-764. (in Pol.)

24. Latacz E. Czartoryski Jerzy. In: Polski słownik biograficzny. Kraków, 1937, t. 4, s. 277-278. (in Pol.)

25. Michalski A. O pochodzeniu i początkach kariery domu książąt Czartoryskich. Słupskie studia historyczne, 2013, № 19, s. 47-71. (in Pol.)


Review

For citations:


Yudin A.A. Polish-Lithuanian Data of David Zamaray’s Azbukovnik and the Ukrainians in Patriarch Filaret’s Surroundings. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2019;18(9):144-156. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-9-144-156

Views: 219


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)