Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

NEW RESEARCH OF EARLIEST ROCK ART IN MONGOLIAN ALTAI

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2018-17-3-57-77

Abstract

It has been considered for a long time that rock art discovered at open-air sites cannot be attributed to the Upper Paleolithic because such ancient petroglyphs could not resist the processes of erosion and eolation. After some significant open-air sites in Western Europe were reliably dated and attributed to the Upper Paleolithic, there is no doubt that open-air rock art of prehistoric period could persist, and what is discovered nowadays may well belong to that period. New research of the most ancient petroglyphs of the Tsagaan-Salaa and Baga-Oigur, located on the border with the Ukok plateau (Russia), helps to compare the petroglyphs discovered on the site with the previously known and new petroglyphs of archaic appearance, such as figures of mammoths, horses, bulls, rams, etc. The petroglyphs were examined using the methods of mapping, copying and traceological study where possible. The images of animals analyzed demonstrate similar traits with the petroglyphs of the Kalgutinsky Rudnik (on the Ukok plateau). According to our concept, this layer of petroglyphs is the most ancient for Altai and refers to the end of the Upper Paleolithic. Purpose. The field research on the border with the Ukok plateau (Russia) was held with the aim of obtaining comparative data on the most ancient petroglyphs of the Tsagaan-Salaa and Baga-Oigur, which are very similar to the figures of animals from the site of the Kalgutinsky Rudnik (on the Ukok plateau) in their style and the method of carving. We introduce materials of rock art of the earliest period on this territory and analyze similar traits in style and technology of carving petroglyphs on the border of Mongolian and Russian Altai. Results. We observe a great similarity between stylistic and technological characteristics of the earliest petroglyphs in Russian and Mongolian Altai discovered at the sites located as far as 20 km away. We discovered a series of figures made in the same specific technique of grinding and superficial pecking as some petroglyphs discovered recently at the site of Kalgutinsky Rudnik (on the Ukok plateau). The previously known data on the earliest rock art have been enriched with new engravings which obviously represent Pleistocene fauna, such as mammoths and rhinoceros, and some images of horses which have archaic appearance as well. Conclusion. Our results support the concept of academician A.P. Okladnikov on the Central-Asian province being the birthplace of prehistoric rock art of Upper Paleolithic and add new valuable arguments to the discussion on the issue.

About the Authors

D. V. Cheremisin
Institute of Archaeology and Ethnography SB RAS
Russian Federation


V. I. Molodin
Institute of Archaeology and Ethnography SB RAS; Novosibirsk State University
Russian Federation


L. V. Zotkina
Institute of Archaeology and Ethnography SB RAS; Novosibirsk State University
Russian Federation


D. .. Tseveendorj
Institute of History and Archaeology
Russian Federation


C. .. Cretin
National Museum of Prehistory
Russian Federation


References

1. Базаров Д. Д., Константинов М. В., Иметхенов А. Б., Савинова В. В. Геология и куль тура древних поселений Западного Забайкалья. Новосибирск: Наука, 1982. 162 с.

2. Бан П. Г. Палеолитическое наскальное искусство: история открытия и признания феномена // Уральский исторический вестник. 2016. № 4 (53). С. 6-14.

3. Кубарев В. Д. Мамонты из Бага-Ойгура (К вопросу о хронологии древнейших рисунков Монгольского Алтая) // Историко-культурное наследие Северной Азии: итоги и перспективы изучения на рубеже тысячелетий. Барнаул: Изд-во АлтГУ, 2001. С. 435-440.

4. Кубарев В. Д. Алтай - Монголия: итоги и перспективы изучения наскального искусства // Древности Алтая: Межвуз. сб. науч. тр. Горно-Алтайск: Изд-во ГАГУ, 2003. № 10. С. 46-61.

5. Кубарев В. Д. Древнейшие изобразительные памятники Монголии и Алтая: проблемы хронологии и интерпретации // Проблемы первобытной археологии Евразии: Сб. ст. к 75-летию А. А. Формозова. М.: Изд-во ИА РАН, 2004. С. 228-242.

6. Кубарев В. Д., Цэвээндорж Д., Якобсон Э. Исследования в Монголии // Археологические открытия - 1994. М.: Наука, 1995. С. 324-325.

7. Кубарев В. Д., Цэвээндорж Д., Якобсон Э. Новые петроглифы Монгольского Алтая // Наскальные изображения Азии. Кемерово: Изд-во КГУ, 1996. Вып. 1. С. 21-22.

8. Кубарев В. Д., Цэвээндорж Д., Якобсон Э. Предварительные результаты полевых работ в Монголии // Проблемы археологии, этнографии и антропологии Сибири и сопредельных территорий. Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 1998. Т. 4. С. 258-265.

9. Кубарев В. Д., Цэвээндорж Д., Якобсон Э. Петроглифы Цагаан-Салаа и Бага-Ойгура (Монгольский Алтай). Новосибирск; Улан-Батор; Юджин: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2005. 640 с.

10. Мазин А. И. Палеолитические наскальные рисунки в Восточном Забайкалье (предварительная публикация) // Археологические исследования в районах новостроек Сибири. Новосибирск: Наука, 1985. С. 17-24.

11. Мельникова Л. В., Николаев В. С., Демьянович Н. И. Шишкинская писаница. Иркутск: Изд-во Ин-та земной коры СО РАН, 2012. Т. 2. 288 с.

12. Молодин В. И., Черемисин Д. В. Древнейшие наскальные изображения плоскогорья Укок. Новосибирск: Наука, 1999. 160 с.

13. Окладников А. П. Центрально-Азиатский очаг первобытного искусства: пещерные росписи Хойт-Цэнкер-Агуй (Сэнгри-Агуй), Западная Монголия. Новосибирск: Наука, 1972. 76 с.

14. Окладников А. П. Древнейшие петроглифы Аршан-Хада (Монголия, Хентей) // Пластика и рисунки древних культур: Первобытное искусство. Новосибирск: Наука, 1983. С. 27-33.

15. Цейтлин С. М. Человек и среда палеолита Сибири // Первобытный человек, его материальная культура и природная среда в плейстоцене и голоцене: Тез. докл. Всесоюз. симп. М.: Наука, 1973. С. 64-66.

16. Цэвээндорж Д. Монголын Эртний Урлагийн Tyyx (История древнего искусства Монголии). Улан-Батор: Изд-во Gamma, 1999. 317 p. (на монг. яз.)

17. Шер Я. А. Петроглифы Средней и Центральной Азии. М.: Наука, 1980. 328 с.

18. Aubry T., Sampaio J. D. Chronologie et contexte archéologique des gravures paléolithiques de pleine air de la Vallée du Côa (Portugale) // Atre prehistórico al. aire libre en el sur de Europa. Castilla: Junta de Castilla y León, Consejería de Cultura y Turismo, 2008. P. 211-224.

19. Bahn P. G. Open-air Ice Age art: the history and relation reluctant acceptance of an unexpected phenomenon Prehistoric Art as Pre- historic Culture // Studies in Honour of Professor Rodrigo de Balbín-Behrmann. Oxford, Oxuniprint Publ., 2015. P. 79-91.

20. Ščelinsky V. E., Širokov V. N. Höhlenmalerei im Ural: Kapova und Ignatievka. Die altsteinzeitlichen Bilderhöhler im südlichen Ural. Sigmaringen: Thorbecke Verlag, 1999. 172 S.

21. Jacobson E., Kubarev D. V., Tseveendorj D. Mongolie du Nord-Ouest. Tsagan-Salaa / Baga-Oigor. Répertoire des petroglyphes d’Asie Centrale // JAS. 2001a. Vol. 6 : Textes et Figures. 481 p.

22. Jacobson E., Kubarev D. V., Tseveendorj D. Mongolie du Nord-Ouest. Tsagan-Salaa / Baga-Oigor. Répertoire des petroglyphes d’Asie Centrale // JAS. 2001b. Vol. 6 : Planches. 256 p.

23. Jacobson-Tepfer E. The Hunter, the Stac and the Mother of Animals. Image, Monument, and Landscape in Ancient North Asia. Oxford: Oxford Uni. Press, 2015. 413 p.


Review

For citations:


Cheremisin D.V., Molodin V.I., Zotkina L.V., Tseveendorj D..., Cretin C... NEW RESEARCH OF EARLIEST ROCK ART IN MONGOLIAN ALTAI. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2018;17(3):57-77. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2018-17-3-57-77

Views: 196


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)