Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Language Features of Client-Oriented Behavior (On the Example of Corporate Texts of Modern Engineering and Construction Organizations)

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2020-19-2-79-89

Abstract

This article is written in line with the new direction of linguistics - organizational linguistics, which focuses on the features of the functioning of the language in the organization. The research material was written corporate texts of modern engineering and construction companies: official business documents; expert reports and conclusions; information leaflets, promotional materials, texts for the corporate website and periodicals. Corporate texts are studied from the position of their client-orientation. The client-orientation policy of the company involves the identification and satisfaction of customer needs, which is considered one of the priority tasks of the client-orientation organization. This approach in the company’s activities allows you to acquire significant advantages compared with other companies in this industry, in particular, to gain the trust of potential customers, establish, and then maintain and develop relationships with them, which helps to increase the efficiency of the organization. An analysis of written corporate texts shows that the client-orientation behavior of employees and company management involves a conscious choice of speech structures. So, official business documents are characterized by stereotypical composition and traditional language expression, manifested in the abundance of ready-made speech formulas. Technical reports and conclusions written by experts based on the results of the work performed are characterized by a clearly regulated structure, the use of terminated vocabulary and abbreviations, tokens with the meaning of obligation. In advertising texts, methods of intimization, identification, animation, verbalization of concepts important to the client are used. In general, all the studied written corporate texts can be considered customer-oriented, because they meet the main principle of customer focus - the formation of mutually beneficial relations between the client and the organization.

About the Authors

V. M. Andreev
Nosov Magnitogorsk State Technical University
Russian Federation


L. V. Kupfer
Voronov Magnitogorsk Secondary School № 51
Russian Federation


References

1. Андреев В. М., Купфер Л. В. Название современной инженерно-строительной организации как способ привлечения заказчиков // Архитектура. Строительство. Образование: Научно-технический и производственный журнал. 2016. № 1 (7). С. 136-142.

2. Андреев В. М., Купфер Л. В. Особенности нейминга российских инженерно-строительных организаций // Архитектура. Строительство. Образование: Материалы междунар. науч. практ. конф. Магнитогорск, 2014. С. 22-28.

3. Апенько С. Н. Методологические основы оценки клиентоориентированности персонала организаций // Омск. науч. вестник. Серия: Социологические и экономические науки. 2010. № 1 (85). С. 72-74.

4. Апенько С. Н., Шавровская М. Н. Клиентоориентированность персонала в концепции маркетинга отношений // Вестник Омск. ун-та. Серия: Экономика. 2010. № 2. С. 50-56.

5. Березовская Я. Л. Организационный дискурс коммерческих фирм: Автореф. дис. … канд. филол. наук. Челябинск, 2011. 22 с.

6. Ваганова Е. В. Отражение особенностей языкового сознания в корпоративном тексте // Вестник Челяб. гос. ун-та. Серия: Филология. Искусствоведение. 2008. № 9. С. 11-14.

7. Колтунова М. В. Язык и деловое общение: нормы, риторика, этикет: Учеб. пособие для вузов. М.: ОАО «НПО “Экономика”», 2000. 271 с.

8. Коновалова Е. Е. Клиентоориентированность как ключевой фактор эффективной деятельности туристского предприятия // Сервис в России и за рубежом. Секция: Маркетинг и логистика в туризме. 2015. Т. 9, № 5. С. 118-128.

9. Кочетова В. С. PR-текст как способ формирования имиджа корпорации // Вестник Моск. ун-та. Серия 10: Журналистика. 2010. № 2. С. 179-189.

10. Купфер Л. В. Мифологические образы в названиях российских инженерно-строительных организаций // Актуальные проблемы теоретических и прикладных исследований: язык, культура, ментальность: Сб. материалов Междунар. науч.-практ. конф. Магнитогорск, 2014. С. 21-26.

11. Купфер Л. В. Особенности языкового выражения философии организации // Вестник Челяб. гос. ун-та. Серия: Филология. Искусствоведение. 2013. Вып. 77, № 14 (305). С. 35-37.

12. Купфер Л. В. Речевые формулы философии российской организации // Русский язык в странах СНГ: проблемы и перспективы: Материалы Междунар. науч.-практ. конф. Костанай, 2012. С. 89-93.

13. Матвеева Е. А. Лексический повтор в рекламном тексте: особенности использования, стилистические возможности // Омск. науч. вестник. Серия: Филологические науки. 2013. № 3 (119). С. 144-146.

14. Харченко Е. В., Шкатова Л. А. Лингвокультурный словарь корпорации // Проблемы истории, филологии, культуры. 2014. № 3 (45). С. 29-31.

15. Харченко Е. В., Шкатова Л. А. Предметное поле «организационной лингвистики» // Дискурс, концепт, жанр: Коллект. моногр. / Отв. ред. М. Ю. Олешков. Нижний Тагил: НТГСПА, 2009. С. 334-344.

16. Хасаншин И. А., Абисова Е. Л. Деловые коммуникации. Конспект лекций. Самара, 2012. 308 с.

17. Чеботникова Т. А. Речевое общение как объект и предмет изучения // Вестник Оренбург. гос. ун-та. 2005. № 11 (49). С. 75-79.

18. Чемякин Ю. В. Корпоративные СМИ: секреты эффективности. Екатеринбург, 2006. 184 с.

19. Шавровская М. Н. Теоретические основы формирования и оценки клиентоориентированности персонала // Дискуссия. 2011. № 9 (17). С. 62-66.

20. Шкатова Л. А., Харченко Е. В. Языковые средства и приемы обольщения потребителя (на примере дискурса почтовых отправлений коммерческих организаций) // Вестник Челяб. гос. ун-та. Серия: Филология. Искусствоведение. 2014. Вып. 88. № 6 (335). С. 102-106.


Review

For citations:


Andreev V.M., Kupfer L.V. Language Features of Client-Oriented Behavior (On the Example of Corporate Texts of Modern Engineering and Construction Organizations). Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2020;19(2):79-89. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2020-19-2-79-89

Views: 173


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)