Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

The Cult of the Scribes of the Pre-Baikal Buryats

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2020-19-5-167-182

Abstract

Purpose. As a result of joining the Russian Empire, the Buryats formed certain beliefs and cults associated with the administrative service and organically associated with the worldview of Buryat shamanism, which became the basis for the emergence of specific ritual activities. In this case, of particular interest is the cult of mythological scribe-servants of the Lord of the underworld Erlen Khan. This cult had a wide practical application among the Pre-Baikal Buryats until the 20th Century. Results. It is determined that the new types of social organization among the Buryats, formed in the process of Siberia’s accession to the Russian state in the 17th-18th centuries, are reflected in religious and mythological ideas, in particular in the sacred concept of the other world, ideas about the afterlife and beliefs about the terrible punishers in the face of the Eastern gods. It is revealed that many aspects of archaic shamanistic ideas about the soul and its afterlife were harmoniously incorporated into the views of the complex bureaucratic structure of the underworld. Conclusion. The formation and development of the administrative service in connection with the entry of the Buryats into the Russian state led to the sacralization of the rank, and rank served as the basis for the formation of new religious and mythological aspects in the spiritual culture of the Buryats. Such ideological aspects related to the historical realities of ethnic and cultural development of the Buryats are specific motives in the mythology of the population of the Pre-Baikal region which allows examine the development and formation of traditional beliefs.

About the Author

S. B. Miyagasheva
Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies SB RAS
Russian Federation


References

1. Балдаев С. П. Родословные предания и легенды бурят. Улан-Удэ: Изд-во БГУ, 2012. 710 с.

2. Болхосоев С. Б. Избранничество: феномен шаманской наследственности удха у предбайкальских бурят. Улан-Удэ: Изд-во ВСГИК, 2016. 247 с.

3. Бурнаков В. А. Эрлик-хан в традиционном мировоззрении хакасов // Археология, этнография и антропология Евразии. 2011. № 1 (45). С. 107-114.

4. Бурятско-русский словарь. М.: Сов. энциклопедия, 1973. 804 с.

5. Бутанаев В. Я. Степные законы Хонгорая. Абакан: Изд-во ХГУ, 2004. 278 с.

6. Галданова Г. Р. Доламаистские верования бурят. Новосибирск: Наука. 1987. 154 с.

7. Дампилова Л. С. Шаманские песнопения бурят: символика и поэтика. Улан-Удэ: БНЦ СО РАН, 2005. 248 с.

8. Дампилова Л. С. Феномен сказителя-шамана в тюрко-монгольской фольклористике // ICANAS-38. (Международный конгресс по изучению Азии и Северной Африки). Анкара: [б. и.], 2008. Т. 1: Религия. С. 87-107.

9. Жамбалова С. Г. Профанный и сакральный миры ольхонских бурят (XIX-XX вв.). Новосибирск: Наука, 2000. 395 с.

10. Катанов Н. Ф. Письма Н. Ф. Катанова из Сибири и Восточного Туркестана. СПб.: Тип. Имп. Академии наук, 1893. 113 с.

11. Манжигеев И. А. Бурятские шаманистические и дошаманистические термины. Опыт атеистической интерпретации. М.: Наука, 1978. 127 с.

12. Михайлов Т. М. Из истории бурятского шаманизма (с древнейших времен по XVIII в.). Новосибирск: Наука, 1980. 320 с.

13. Мунханов В. А. Документы бурятских степных дум как источник по изучению административной политики Российской империи в Сибири в XIX в. // Вестник Том. гос. ун-та. Серия: Государство и право. Юридические науки. 2010. № 338. С. 97-100.

14. Нацов Г.-Д. Материалы по истории и культуре бурят. Улан-Удэ: БНЦ СО РАН, 1995. Ч. 1. 155 с.

15. Николаева Н. Н. Лиса в эпическом фольклоре бурят // Вестник БГУ. Серия: Филология. 2010. № 10. С. 277-283.

16. Окладников А. П. История и культура Бурятии. Улан-Удэ: Бурят. кн. изд-во, 1976. 460 с.

17. Павлов Е. В. Культ «хозяина» истока Ангары Ама Сагаан нойона: к проблемам ареальной вариативности, семантики и генезиса // В мире традиционной культуры бурят. УланУдэ: Изд-во БНЦ СОРАН, 2007. Вып. 2. С. 4-35.

18. Потапов Л. П. Мифы алтае-саянских народов как исторический источник // Вопросы археологии и этнографии Горного Алтая. Горно-Алтайск: Изд-во ГАНИИЯЛ, 1983. С. 96-110.

19. Радлов В. В. Из Сибири: Страницы дневника. М.: Наука, 1989. 749 с. Традиционное мировоззрение тюрков Южной Сибири. Новосибирск: Наука, 1988. 225 с.

20. Хангалов М. Н. Собр. соч.: В 3 т. Улан-Удэ: Изд-во «Республиканская типография», 2004. Т. 1. 508 с.

21. Цыбикдоржиев Д. В. Происхождение древнемонгольских воинских культов (по фольклорно-этнографическим материалам бурят). Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2003. 292 с.

22. Шагдурова И. Н. Степные конторы - органы самоуправления бурят в период Российской империи // Вестник БГУ. Серия: История, историография и источниковедение. 2011. № 7. С. 20-24.

23. Шагланова О. А. Аннотированный каталог архивных материалов по бурятскому шаманизму Центра восточных рукописей и ксилографов Института монголоведения, буддологии и тибетологии. Осака: Национальный музей этнологии, 2009. 333 с.


Review

For citations:


Miyagasheva S.B. The Cult of the Scribes of the Pre-Baikal Buryats. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2020;19(5):167-182. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2020-19-5-167-182

Views: 146


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)