Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

The Autocratic Myth in the Late Journalism of Valentin Rasputin: The “Russian Idea” in an Eschatological Context

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2020-19-6-70-87

Abstract

The article is devoted to research of features of mythological model, which is reflected in the late journalism of Valentin Rasputin. The complex of interconnected myths is revealed, their historical roots are traced. The eschatological myth is considered; the author shows that the messianic idea of Russia’s unique role in the world is accompanied by the construction of the enemy image. Images of internal enemies (liberals) and external enemies (Europe and America) are demonized. The eschatological experiences of the crisis moments of “adjustment period” and the beginning of the 21st century are accompanied by utopian nostalgia for the “Golden Age”, which the writer saw in the historical background of Russia, particularly in the Soviet era. The article considers Rasputin’s utopian idea of power and the government leader. Denying liberal values, the writer asserts the idea of a strong ruler, whose main function is to “fulfill God’s laws”. Stalin is recognized as an example of a leader who expressed the «national spirit». Rasputin’s mythology has common features with the concept of “Third Rome” and with some categories of Old Russian autocratic ideology of the 16th century, as well as with the ideas of Old Believers. The article traces the ways of constructing the author’s myth. The writer’s mythology is based on non-critical use of concepts and myths and is based on archetypes of national mythology. Besides, the writer constructs the myth with the help of language tools, creating neologisms and using estimation vocabulary. Rasputin's mythological model reflects the conceptual core of conservative ideology.

About the Author

O. D. Zhuravel
Novosibirsk State University
Russian Federation


References

1. Ассман Я. Культурная память. Письмо, память о прошлом и политическая идентичность в высоких культурах древности / Пер. с нем. М. М. Сокольской. М.: Языки славянской культуры, 2004. 368 с.

2. Барт Р. Мифологии. М.: Академический проект, 2014. 351 с.

3. Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания. М.: Academia-Центр; Медиум, 1995. 323 с.

4. Бурдье П. Структуры, Habitus, Практики // Современная социальная теория: Бурдье, Гидденс, Хабермас. Новосибирск: Изд-во НГУ, 1995. С. 16-31.

5. Власов С. В. Особенности публицистических диалогов В. Г. Распутина // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2013. Вып. 3. С. 381-386.

6. Вититнев С. Ф. Современный российский консерватизм и политический процесс // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: История и политические науки. 2017. № 5. С. 227-240.

7. Гигаури Д. И. Политический миф и ритуал как социокультурные основания символической политики // Вестник Санкт-Петербургского университета. Сер. 6. 2015. Вып. 3. С. 91-98.

8. Гольдберг А. Л. К предыстории идеи «Москва - Третий Рим» // Культурное наследие Древней Руси. Истоки. Становление. Традиции. М.: Наука, 1976. С. 111-116.

9. Гурьянова Н. С. Крестьянский антимонархический протест в старообрядческой эсхатологической литературе периода позднего феодализма. Новосибирск: Наука, 1988. 188 с. Даль В. И. Толковый словарь русского языка. М.: Эксмо, 2002. 736 с.

10. Дубин Б. Символы возврата вместо символов перемен // Pro et Contra. 2011. № 5 (53). С. 6-22.

11. Житие протопопа Аввакума, им самим написанное и другие его сочинения. М.: Гослитиздат, 1960. 480 с.

12. Завершинский К. Ф. Политический миф в символических практиках властных коммуникаций: теоретические экспликации // Символическая политика: Сб. науч. тр. / РАН. ИНИОН. М., 2015. Вып. 3: Политические функции мифов. С. 92-107.

13. Завершинский К. Ф. Политический миф в структуре современной символической политики // Вестник СПбГУ. Сер. 6. 2015. № 2. С. 16-25.

14. Зубжицки Ж. «Polonia semper fidelis?» Национальная мифология, религия и политика в Польше // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2016. № 3. С. 44-78.

15. Каминский П. П. «Время и бремя тревог». Публицистика Валентина Распутина. М.: Флинта: Наука, 2013. 240 с.

16. Каравашкин А. В. Русская средневековая публицистика: Иван Пересветов, Иван Грозный, Андрей Курбский. М.: Прометей, 2000. 418 с.

17. Ковтун Н. В. «Деревенская проза» в зеркале утопии. Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2009. 494 с.

18. Консерватизм в России и мире: В 3 ч. / Отв. ред. А. Ю. Минаков. Воронеж: Воронеж. гос. ун-т, 2004. Ч. 1. 260 с.; Ч. 2. 256 с.; Ч. 3. 220 с.

19. Лотман Ю. М., Успенский Б. А. Роль дуальных моделей в динамике русской культуры (до конца XVIII века) // Учен. зап. Тартуского ун-та. XXVIII. Труды по русской и славянской филологии. Тарту, 1977. Вып. 414. С. 3-36.

20. Мелетинский Е. М. Поэтика мифа. М.: Наука, 1976. 407 с.

21. Нойманн И. Использование «Другого»: Образы Востока в формировании европейских идентичностей / Пер. с англ. В. Б. Литвинова и И. А. Пильщикова, предисл. А. И. Миллера. М.: Новое издательство, 2004. 336 с.

22. Плеханова И. И. Ирония Валентина Распутина // Сибирский филологический журнал. 2016. № 3. С. 128-138.

23. Полосин В. Миф, религия, государство. М.: Ладомир, 1999. 440 с.

24. Репников А. В. Консервативные модели российской государственности. М.: Политическая энциклопедия, 2014. 527 с.

25. Разувалова А. Писатели-деревенщики: литература и консервативная идеология 1970-х годов. М.: Новое литературное обозрение, 2015. 616 с.

26. Разувалова А. Консерваторы, реакционеры, консервативные революционеры: к проблеме самоименования неотрадиционалистских сил // Русский традиционализм. История, идеология, поэтика, литературная рефлексия. М.: Флинта: Наука, 2016. С. 338-368.

27. Русский традиционализм. История, идеология, поэтика, литературная рефлексия. М.: Флинта: Наука, 2016. 456 с.

28. Синицына Н. В. Третий Рим. Истоки и эволюция русской средневековой концепции (XV-XVI вв.). М.: Индрик, 1998. 416 с.

29. Современная русская мифология / Сост. М. В. Ахметова. М.: Российский государственный гуманитарный университет, 2005. 285 с. (Серия «Традиция - текст - фольклор: Типология и семиотика»)

30. Степенная книга царского родословия по древнейшим спискам: тексты и коммент.: В 3 т. / Отв. ред. Н. Н. Покровский, Г. Д. Ленхофф. М.: Языки славянских культур, 2007. Т. 1: Житие св. княгини Ольги. Степени I-X. 622 с.

31. Урало-Сибирский патерик: тексты и комментарии: В 3 т. Изд. подгот.: Н. Н. Покровский, О. Д. Журавель, Н. Д. Зольникова; отв. ред. Н. Н. Покровский. М.: Языки славянской культуры, 2014. Кн. 1 (Т. 1-2). 464 с.

32. Флоровский Г. Пути русского богословия. Вильнюс, 1991 (Репринт: Париж, 1937). 599 с.

33. Цуладзе А. М. Политическая мифология. М.: Эксмо, 2003. 384 с.

34. Чистов К. В. Русская народная утопия (генезис и функции социально-утопических легенд). СПб.: Дмитрий Буланин, 2003. 540 с.

35. Элиаде М. Очерки сравнительного религиоведения. М.: Ладомир, 1999. 488 с.

36. Heike P. The Myths that made Amerika. An Introduction to American Studies. American Studies. Bielefeld, Transvript Verlag, 2014, 450 p.

37. Münkler H. Die Deutschen und ihre Mythen. Berlin, Rowohlt Taschenbuch Verlag, 2015, 606 р.


Review

For citations:


Zhuravel O.D. The Autocratic Myth in the Late Journalism of Valentin Rasputin: The “Russian Idea” in an Eschatological Context. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2020;19(6):70-87. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2020-19-6-70-87

Views: 262


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)