Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Genre Specification of Literary-Dramatic Audio Content

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2020-19-6-141-158

Abstract

This article sets out to systemize and modernize the study of theoretical knowledge in regards to the analysis of Russian literary and drama shows. The author is examining the conceptual basis picked out of a segment of broadcasting. The conceptual basis is formed from a number of proposed theories dating from the origin of radio broadcasting to contemporary time, while taking in consideration the reality of a modern media market. The foundation of the study is an analysis of 49 literary and drama cycles broadcasted on “Detskoe radio” (“Children’s radio”), as it relates to their genre orientation. This radio station is the only broadcaster in Russia that’s sole content is literary and drama shows. Despite the regularity of such shows not only on the air, but also on the Internet, questions regarding the genre stratification remain open. The author concludes that most prominent researches in the field only rarely touch on concepts that have become in wide use during the development of literary and drama broadcasting, such as “radio drama”. The author thus, sets out to show a more finite and explicit, genre system of literary theatrical shows, at least as it relates to previous attempts.

About the Author

E. A. Kostryukova
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Бернштейн С. И. Язык радио. М.: Наука, 1977. 46 с.

2. Болотова Е. А. Формирование жанра документальной драмы в ответственном радиотеатре (1928-1932 гг.) // Филология: научные исследования. 2013. Вып. 4. С. 376-382.

3. Верник Э. Г. Мой радиотеатр. М.: Новое литературное обозрение, 2010. 264 с.

4. Иоффе Р. М. Слушая - видеть // Советское радио и телевидение. 1962. № 7. С. 20.

5. Кононенко Н. Г. Андрей Тарковский. Звучащий мир фильма. М.: Прогресс-Традиция, 2011. 288 с.

6. Круглова Л. А. Российские аудиоподкасты: становление и специфика развития // Медиаальманах. 2018. № 1. С. 89-101.

7. Лазутина Г. В., Распопова С. С. Жанры журналистского творчества: Учеб. пособие для студ. вузов. М.: Аспект Пресс, 2011. 320 с.

8. Лебедева Т. В. Жанры радиожурналистики: Учеб. пособие. М.: Аспект Пресс, 2012. 224 с.

9. Марченко Т. М. Радиотеатр. Страницы истории и некоторые проблемы. М., 1970. 221 с.

10. Медиасистема России: Учеб. пособие для студ. вузов / Под ред. Е. Л. Вартановой. М.: Аспект Пресс, 2019. 384 с.

11. Микрюков М. П. Эстетические проблемы радиоискусства // Радиоискусство: Теория и практика / Сост. В. П. Зверев. М.: Искусство, 1981. С. 5-48.

12. Радиожурналистика: Учебник / Под ред. А. А. Шереля. М.: Изд-во Моск. ун-та, 2005. 480 с.

13. Сеченов И. М. Избранные философские и психологические произведения. М.: Госполитиздат, 1947. 647 с.

14. Хейзинга Й. Homo ludens. В тени завтрашнего дня М.: Изд. группа Прогресс, Прогресс-Академия, 1992. 240 с.

15. Шевелева Е. А., Серова Е. C. Единицы суправербального уровня: место и роль в создании акустического произведения (в контексте развития литературно-драматического радио-вещания) // Вестник НГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2017. Т. 15, № 4. С. 68-77.

16. Шерель А. А. В студии радиотеатра. М.: Знание, 1978. 48 с.

17. Шерель А. А. Рампа у микрофона: Театр и радио. Пути взаимного влияний. М.: Искусство, 1985. 301 с.

18. Шерель А. А. Аудиокультура XX века. История, эстетические закономерности, особенности влияния на аудиторию: Очерки. М.: Прогресс-Традиция, 2004. 576 с.

19. Hagelüken A. Acoustic (Media) Art: Ars Acustica and the Idea of a Unique Art Form for Radio - an Examination of the Historical Conditions in Germany. World new music magazine, 2006, no. 16, p. 90-102.

20. Hagemann C. Hörspielmusik, in: Funk, 1928, H.22, p. 169.

21. Knilli F. Das Hörspiel - Mittel und Möglichkeiten eines totalen Schallspieles [Means and possibili-ties of a complete sound play]. Stuttgard, Kohlhammer, 1961, 139 p.

22. Tuszewski E. Wprowadzenie dotematu: “Funkcje dzweiku i muzyki w dziele radiowym” [Some reflections on the topic “Music and sound functions in radio drama”]. In: Pierwsze ogolnopolskie sympozjum na tеmat “Funkcje dzweiku i muzyki w dziele radiowym”. Komitet do spraw Radia i Telewizja. Osrodek szkolenia i Doskonalenia kadr. Warszawa, 1976, p. 7-14. (in Pol.)


Review

For citations:


Kostryukova E.A. Genre Specification of Literary-Dramatic Audio Content. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2020;19(6):141-158. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2020-19-6-141-158

Views: 239


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)