Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Semantics of the Main Scene of Huashan Rock-Paintings (Guangxi-Zhuang Autonomous Region, China)

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-4-51-60

Abstract

The article presents the authors’ interpretation of semantics of the main plot presented in the Huashan rock-paintings (Guangxi-Zhuang autonomous region), the largest site of rock-art in China. This «main plot» comprises of an anthropomorphic figure depicted in the «frog’s position», with legs set aside and palms turned up, trampling an animal, as a rule, in the company of other adorant figures. Many analogies of this image were traced in rock-art of different regions of Eurasia (from the rocks of Mongolian Altai - up to the mountains of Armenia); they obviously had a typological character. Figures of adorants indicate the basic, quiet ancient cosmo-genetic myth about division of Heaven from Earth. However, the species definition of the animal on which the anthropomorphic character sets foot makes it possible to define the semantics of the entire plot. Careful visual investigation of the pictures obtained by the authors during their visit to the Huashan rock-paintings in 2018 allows to determine the zoomorphic character as that of a dog and to connect the plot with mythology of the Zhuang people. A dog played a very important role in the ritual life of the Zhuangs whose direct ancestors created the picture gallery of Huashan. According to local myths, a dog also acted as «a wonderful assistant» to the thunder deity (Lei-gong). This interpretation is based also on the pictures of the upper part (tympanum) of bronze drums with a star ornament in the center given in one complex with the main plot as the drums were treated as one of the attributes of the thunder deity. From an archaeological point of view, depictions of bronze drums connect the creators of Huashan paintings with the Dongshong-Dian civilization - a complex multi-ethnical community which dominated in South China and North Vietnam in the Early Iron age (approximately VIII century BC - III century AD).

About the Authors

M. A. Kudinova
Peking University
Russian Federation


D. V. Cheremisin
Institute of Archaeology and Ethnography SB RAS
Russian Federation


S. A. Komissarov
Institute of Archaeology and Ethnography SB RAS; Novosibirsk State University
Russian Federation


References

1. Байпаков К. М., Марьяшев А. Н., Потапов С.А., Горячев А. А. Петроглифы в горах Еш киольмес. Алматы: OST-ХХI век, 2005. 226 с

2. Варенов А. В. Петроглифы «в стиле оленных камней» и «демонические псы» из Китая // Вестн. НГУ. Серия: История, филология. 2018. Т. 17, № 10: Востоковедение. С. 9-29. DOI 10.25205/1818-7919-2018-17-10-9-29

3. Дэвлет Е. Г., Дэвлет М. А. Мифы в камне: Мир наскального искусства России. М.: Алетейя, 2005. 472 с

4. Евсюков В. В. Мифология китайского неолита: по материалам росписи на керамики культу ры Яншао. Новосибирск: Наука, 1988. 128 с

5. Комиссаров С. А., Азаренко Ю. А. Донгшонские памятники Гонконга // Развитие террито рий. 2015. № 1. С. 13-16

6. Комиссаров С. А., Черемисин Д. В., Астрелина И. В. Об одном сюжете на писаницах Южного Китая // Мир наскального искусства. М.: Изд-во ИА РАН, 2005. С. 129-132

7. Комиссаров С. А., Черемисин Д. В., Кудинова М. А. Самая большая писаница Китая // Современные решения актуальных проблем евразийской археологии: сб. науч. ст. Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2018. Вып. 2. С. 367-369

8. Кызласов Л. Р., Леонтьев Н. В. Народные рисунки хакасов. М.: Наука, 1980. 177 с

9. Марковин В. И. Наскальные изображения предгорий Дагестана. М.: Наука, 2006. 210 с

10. Мартиросян А. А. Наскальные изображения Гегамских гор. Ереван: Изд-во АН Армянской ССР, 1981. 124 с

11. Пяткин Б. Н., Мартынов А. И. Шалаболинские петроглифы. Красноярск: Изд-во Красноярск. ун-та, 1985. 188 с

12. Семенов В. А., Килуновская М. Е., Красниенко С. В., Субботин А. В. Петроглифы Каратага и горы Кедровой (Шарыповский район Красноярского края). СПб.: ИИМК РАН, 2000. 66 с

13. Советова О. С. Петроглифы тагарской эпохи на Енисее: (Сюжеты и образы). Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2005. 140 с

14. Советова О. С. К проблеме интерпретации петроглифов Семиречья // Homo eurasicus: У врат искусства: Окладниковские чтения. СПб.: Астерион, 2009. С. 24-29

15. Рогожинский А. Е. Изобразительный ряд петроглифов эпохи бронзы святилища Тамгалы // История и археология Семиречья (г. Алматы). 2001. №. 2. С. 7-44

16. Рогожинский А. Е. Петроглифы археологического ландшафта Тамгалы = Petrogliphs within archaeological landscape of Tamgaly. Алматы: Signet Print, 2011. 342 с

17. Черемисин Д. В., Астрелина И. В., Комиссаров С. А. Петроглифы Южного Китая // Вестник НГУ. Серия: История, филология. 2005. Т. 4, вып. 3: Востоковедение. С. 14-21

18. Шер Я. А. Петроглифы - древнейший изобразительный фольклор // Тропою тысячелетий: Кюбилею М. А. Дэвлет. Кемерово: Кузбассвузиздат, 2008. С. 28-30

19. Jacobson E., Kubarev V., Tseevendorj D. Mongolie du Nord-Ouest Tsagaan Salaa/Baga Oigor. Paris: Dе Boccard. 2001. 132 p.+346 taf.+399 photogr. (Repertoire des petroglyphes D`Asie Centrale; fasc. N 6).

20. Qin Shengmin, Qin Cailuan, Lu Minfei, Yu Ruyu. The investigation and study of the rock art of the Zuojiang River valley in Guangxi. Nanning, Guangxi Publishing House for Nationalities, 1987. 258 p.

21. Sovetova O. S. Theme of «a God on an Animal» in Rock Art // Proceedings of the ICEA 2010 Tire 2-nd International Congress of Eurasian Archaeology: East Anatolian and Caucasian Bronze Age Cultures. Tire: Inst. of Anatolia & Eurasia, 2010. P. 54-55.

22. Ван Кэжун, Цю Чжунлунь, Чэнь Юаньчжан. Гуанси цзоцзян яньхуа [王克荣、邱钟仑、陈远璋。广西左江岩画 ]. Петроглифы [долины] р. Цзоцзян, Гуанси. Пекин: Вэньу чубаньшэ, 1988. 250 с., 16 ил. (на кит. яз.)

23. Ли Фуцян. Лоюэжэньдэ лиши юй вэньхуа сису яньцзю [李富强。骆越人的历史与文化习俗研究 ]. Исследование исторических и культурных традиций лоюэ // Цзоцзян хуашань яньхуа яньцзю баогао цзи [左江花山岩画研究报告集 ]. Сборник исследовательских докладов о петроглифах Хуашань [в долине] р. Цзоцзян. Наньнин: Гуанси кэсюэ цзишу чу баньшэ, 2015. Т. 2. С. 203-310. (на кит. яз.)

24. Цинь Лидань, Фу Гуанхуа, Цинь Цайлуань, Вэй Шичунь. Гуанси хуашань яньхуавэньхуа шэхуй хуаньцзин яньцзю [覃丽丹、付广华、覃彩銮、韦石纯。广西华山岩画文化社会环境研究 ]. Исследование общественного контекста культуры петроглифов Хуашань в Гуанси // Цзоцзян хуашань яньхуа яньцзю баогао цзи [左江花山岩画研究报告集 ]. Сборник исследовательских докладов о петроглифах Хуашань [в долине] р. Цзоцзян. Наньнин: Гуанси кэсюэ цзишу чубаньшэ, 2015. Т. 1. С. 1-186. (на кит. яз.)

25. Цинь Шэнминь, Цинь Цайлуань, Лу Миньфэй, Юй Жуюй. Гуанси цзоцзян лююй ябихуа каоча юй яньцзю [覃圣敏、覃彩銮、卢敏飞、喻如玉。广西左江流域崖壁画考察与研究 ]. Обследование и изучение наскального искусства в бассейне реки Цзоцзян в Гуанси. Наньнин: Гуанси миньцзу чубаньшэ, 1987. 258 с., 32+125 ил. (на кит. яз.)


Review

For citations:


Kudinova M.A., Cheremisin D.V., Komissarov S.A. Semantics of the Main Scene of Huashan Rock-Paintings (Guangxi-Zhuang Autonomous Region, China). Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2019;18(4):51-60. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-4-51-60

Views: 171


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)