Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Old Believers and Text

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2021-20-2-32-41

Abstract

The article is devoted to the study of the problem of textuality of the Old Believers’ community, where the text was an argument in proving the illegality of the actions of the reformers, determined the ideology of the movement, the political, social views of the participants, and the peculiarities of the religious life of the communities. Due to the appeal to ancient manuscripts and early printed books, a fund of citations was formed, that testified to the validity of Old Believers’ point of view on innovation. Having inherited from the scribes of Ancient Russia respect for the book, bordering on its sacralization, the opponents of church reform began to treat the selected fragments of texts in a similar way. As a result, the “canon of sacred texts” was formalized. As a result, these extracts began to be perceived by the Old Believers as reflecting the tradition of the Russian Church and equated to the reading of the Holy Scripture. The Old Believers used the fund of fragments of authoritative texts, formed by several generations, describing the tradition of the Russian Church, the defenders of which they proclaimed themselves. The canon of Sacred Texts was composed not only of extracts from ancient manuscripts, but also from pre-Nikon Moscow printed editions. Extracts from books published in the time of Patriarch Iosif, the content of which should be characterized as the creative heritage of the Kiev Metropolis, adapted for the Russian reader, became fundamental. Turning to the analysis of church policy in the first half of the 17th century allowed to conclude that the Church, solving the problem of religious education of the population, introduced these texts into circulation. Consequently, opponents of church reform had reason to use them by description of the Russian tradition.

Keywords


About the Author

N. S. Gurianova
Novosibirsk State University; Institute of History SB RAS
Russian Federation


References

1. Брестская уния 1596 г. и общественно-политическая борьба на Украине и в Белоруссии в конце XVI - начале XVII в. / Отв. ред. Б. Н. Флоря. М.: Индрик, 1996. Ч. 1: Брестская уния 1596 г. Исторические причины события. 199 с.; 1999. Ч. 2: Брестская уния 1596 г. Исторические последствия события. 198 с.

2. Булычев А. А. История одной политической кампании XVII века: Законодательные акты вто-рой половины 1620-х годов о запрете свободного распространения «литовских» печатных и рукописных книг в России: Моногр. М.: Языки славянской культуры, 2014. 144 с.

3. Владимиров П. В. Древняя русская литература киевского периода XI-XIII веков: Моногр. Киев: Тип. Г. Т. Корчак-Новицкого, 1900. 479 с.

4. Вознесенский А. В. К истории славянской печатной Псалтири. Московская традиция XVI-XVII веков. Простая Псалтирь: Моногр. М.; СПб.: Альянс-Архео, 2010. 680 с.

5. Голубев С. Т. Киевский митрополит Петр Могила и его сподвижники (опыт церковно-исторического исследования): Моногр. Киев: Тип. Г. Т. Корчак-Новицкого, 1883. Т. 1. XII + 559; XV + 576 с.

6. Гурьянова Н. С. Старообрядцы и творческое наследие Киевской митрополии: Моногр. Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2007. 379 с.

7. Зеньковский С. А. Русское старообрядчество: Моногр.: В 2 т. / Сост. Г. М. Прохоров. М.: Ин-т ДАДИК, 2006. Т. 1: Русское старообрядчество. Духовные движения семнадцатого века. С. 42-353.

8. Зернова А. С. Книги кирилловской печати, изданные в Москве в XVI-XVII вв.: Сводный каталог. М.: ГБЛ, 1958. 151 c.

9. Каптерев Н. Ф. Патриарх Никон и его противники в деле исправления церковных обрядов. Время патриаршества Иосифа: Моногр. М.: Индрик, 2003. 248 с.

10. Корзо М. А. Украинская и белорусская катехетическая традиция конца XVI - XVIII в.: становление, эволюция и проблема заимствования: Моногр. М.: Канон+; РООИ «Реабилитация», 2007. 672 с.

11. Львов А. Л. Соха и Пятикнижие: русские иудействующие как текстуальное сообщество: Моногр. СПб.: Изд-во Европейского ун-та, 2011. 328 с.

12. Опарина Т. А. Иван Наседка и полемическое богословие Киевской митрополии: Моногр. Новосибирск: Наука, 1998. 429 с.

13. Плюханова М. Б. Сюжеты и символы Московского царства: Моногр. СПб.: Акрополь, 1995. 336 с.

14. Поздеева И. В., Пушков В. П. Дадыкин А. В. Московский печатный двор - факт и фактор русской культуры. 1618-1652: от восстановления после гибели в Смутное время до патриарха Никона. Исследования и публикации / Под ред. И. В. Поздеевой. М.: Мосгорархив, 2001. 544 с.

15. Робинсон А. Н. Борьба идей в русской литературе XVII века: Моногр. М.: Наука, 1974. 407 с.

16. Румянцева В. С. Народное антицерковное движение в России в XVII веке: Моногр. М.: Наука, 1986. 264 с.

17. Савельева Н. В. К вопросу о допечатной традиции «Книги о вере» иеромонаха Гедеона, игумена Бизюкова монастыря: из истории бытования списка М. А. Оболенского // Старообрядчество в России (XVII-XX века) / Под ред. Е. М. Юхименко. М.: Языки славянской культуры, 2013. Вып. 5. С. 15-38.

18. Савельева Н. В. Неизвестный западнорусский автор иеромонах Гедеон, игумен Бизюкова монастыря, и московское книгопечатание середины XVII в. // Книжная старина / Под ред. А. В. Вознесенского. СПб.: Изд-во РНБ, 2011. Вып. 2. С. 82-131.

19. Сапожникова О. С. Русский книжник XVII в. Сергий Шелонин. Редакторская деятельность: Моногр. М.; СПб.: Альянс-Архео, 2010. 560 с.

20. Тарасий, иеромонах (Курганский). Великороссийское и малороссийское богословие XVI-XVII веков: Моногр. 2-е изд. М.: ЛЕНАНД, 2015. 128 c.

21. Творогов О. В. «Стословец» Геннадия // Словарь книжников и книжности Древней Руси. Л.: Наука, 1987. Вып. 1 (XI - первая половина XIV в.). С. 448-449.

22. Успенский Б. А. Древнерусское богословие: проблема чувственного и духовного опыта. Представления о рае в середине XIV в. // Успенский Б. А. Этюды о русской истории. СПб.: Азбука, 2002. С. 279-312.

23. Успенский Б. А. Крест и круг: Из истории христианской символики: Моногр. М.: Языки славянских культур, 2006. 488 с.

24. Флоровский Г. В. Пути русского богословия: Моногр. Вильнюс, 1991. 601 с.

25. Crummey R. O. Old Belief as Popular Religion. New Approaches. In: Crummey R. O. Old Believers in a Changing World. DeKalb, IL, 2011, p. 16-27.

26. Rothe H. Zur Kiever Literatur in Moskau. II. In: Slavistische Studien zum IX. Internationalen Slavistenkongress in Kiev 1983. Kӧln, Wien, Bӧhlau, 1983, S. 417-434.

27. Stock B. Listening for the text: on the uses of the past. University of Pennsylvania Press, 1997, 197 p.


Review

For citations:


Gurianova N.S. Old Believers and Text. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2021;20(2):32-41. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2021-20-2-32-41

Views: 160


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)