Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

“Bata Beru” in Kazakh Culture - Traditionsand Innovations

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2021-20-3-131-141

Abstract

Purpose. The article explores the evolutionary processes of the Kazakh tradition “bata beru” - a blessing. Results. The origins of this tradition date back to the era of the Early Middle Ages. Runic texts on stelae of Orkhon memorial complexes of the aristocracy of the Second Turkic khanate - Bilge Kagan, Kul-Tegin, Tonyukuk contain language that is typologically close to the later “bata” of the Turkic peoples. Gradually, this tradition institutionalized in Kazakh society; there were certain types of “bata” and structure. Despite the revolutionary transition of the traditional nomadic society to an industrial one, and then the post-industrial society, the “bata” has not lost its value by performing, in our opinion, the magic-application function. The consequence of the revolutionary transformation of the Kazakh traditional society began to change in the semantic content of the “bata”. For example, requests relating to the nomadic way of life, the presence of Kydyr ata in the house, mentioning the senior wives and 12 children are currently archaisms and are hardly used. The emergence of the national movement of “Ata Zhol” (Ancestral path) and the appearance of mediums that transmit “bata” on behalf of a saint, indicates, in the authors’ opinion, a new stage of evolutionary processes in the Kazakh tradition of “bata beru”. The structure and content of the “bata” have undergone some modifications, which allows to identify this type of “bata” as the special - “Aulie bata”. Conclusion. All of this suggests a persistent existence of ancestor worship in modern Kazakh society.

About the Authors

A. S. Sarsambekova
L. N. Gumilyov Eurasian National University
Russian Federation


R. R. Baiazitova
Bashkir State Pedagogical University named after M. Akmullah
Russian Federation


S. K. Botbaibekova
L. N. Gumilyov Eurasian National University
Russian Federation


Z. O. Ibadullayeva
L. N. Gumilyov Eurasian National University
Russian Federation


S. A. Yarygin
L. N. Gumilyov Eurasian National University
Russian Federation


References

1. Ақ бата: Бата сөздер. Алматы: Жазушы, 1992. 208 с. (на казах. яз.)

2. Бабалар сөзі: Жүзтомдық. Астана: Фолиант, 2003. Т. 93: Магиялық фольклор. 432 с. (на казах. яз.)

3. Баязитова Р. Р. Традиционный семейный этикет башкир. Уфа: Изд-во БГПУ, 2007. 176 с.

4. Бикбулатов Н. В., Фатыхова Ф. Ф. Семейный быт башкир. XIX-XX вв. М.: Наука, 1991. 189 с.

5. Досмұхамедов Х. Д. Қазақтың халық әдебиеті. Алматы, 1928. 265 с. (на казах. яз.)

6. Ермекова Т. Н. Некоторые вопросы лингвокультурологии и благопожелания в казахском языке // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2015. № 11. С. 301-305.

7. Зиннатуллина Г. И. Народные медицинские знания сибирских татар (тоболо-иртышская группа): Дис. … канд. ист. наук. Казань: [б. и.], 2013. 182 с.

8. Кенжеахметұлы С. Жеті қазына. Алматы: Алматы кітап, 2007. 136 с. (на казах. яз.)

9. Қазақтың этнографиялық категориялар, ұғымдар мен атауларының дәстүрлі жүйесі. Энциклопедия. Алматы: DPS, 2011. Т. 1. 735 с. (на казах. яз.)

10. Малов С. Е. Памятники древнетюркской письменности. Тексты и исследования. М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1951. 451 с.

11. Маничкин Н. А. «Бата берүү»: кыргызская практика духовных благословений // Изв. Национальной академии наук Кыргызской Республики. 2015. № 3. С. 95-100.

12. Машимбаева А. Ж. Суггестивная форма казахских бата-пожеланий // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 5 (23), ч. 2. C. 142-144.

13. Сарсамбекова А. С. Казахи Западной Сибири и сопредельных территорий Казахстана: этнокультурные связи и процессы: Дис. … канд. ист. наук. Томск: [б. и.], 2009. 258 с.

14. Сулейменова Д. Д. Одна из древних форм традиционного быта казахов // Кочевые народы Юга России: исторический опыт и современность: Материалы Рос. науч. конф. с междунар. участием. Элиста: [б. и.], 2016. С. 382-386.

15. Хисамитдинова Ф. Г. Мифологический словарь башкирского языка. М.: Наука, 2010. 452 с.

16. Buyandelgeriyn M. Dealing with uncertainty: Shamans, marginal capitalism, and the remaging of history in postsocialist Mongolia. American Ethnologist, 2007, no. 1, p. 127-147.

17. Kendall L. Of hungry ghosts and other matters of consumption in the Republic of Korea: The commodity becomes a ritual prop. American Ethnologist, 2008, no. 35 (1), p. 154-170.


Review

For citations:


Sarsambekova A.S., Baiazitova R.R., Botbaibekova S.K., Ibadullayeva Z.O., Yarygin S.A. “Bata Beru” in Kazakh Culture - Traditionsand Innovations. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2021;20(3):131-141. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2021-20-3-131-141

Views: 640


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)