Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

«ARE WE FAMILIAR WITH TINY PIECE OF LAND, THAT WE LIVE ON?»: MOTHERLAND STUDIES TEXTBOOK BY M. V. ZAGOSKIN (1870)

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2018-17-1-29-41

Abstract

The article is based on the conducted discourse analysis of one of the first motherland studies textbook in Russian Empire written by the resident of Irkutsk M. V. Zagoskin in 1870. The historical, ideological and biographical context of its creation is revealed, the image of the author is characterized. It is found that the textbook was composed on the basis of the textbooks written in the second half of 19th century, epistolary and journalistic heritage of the regionalists, and diverse texts of Zagoskin. The writing was a logical continuation of his pedagogical, research, literary (including journalistic) work and it was aimed at the formation of regional patriotism. The textbook was innovative and ahead of time in many aspects. First of all, in contrast to draft textbook by Potanin and most of the other educational texts on the motherland studies in the second half of 19th century, it was addressed primarily to schoolchildren rather that teachers; it was written in a simple and understandable language. As a practicing teacher who was aware of the age features of his readers, Zagoskin sought to take them into account, while considerable part of the authors of similar textbooks perceived children to be small adults with narrower outlook. Secondly, this work can be called a schoolbook in the sense of educational literature genre typical for the period under study in general but untypical for motherland textbooks of the time. Textbook by M. V. Zagoskin was the first textbook of regional studies in Siberia, and one of the first in the Russian Empire. It is a didactic and ideological project, the aim of which was not only to introduce students to the basics of geography, biology, history, ethnography, statistics and demography of the native city, village and province, but also to form an active respect for the native place, desire to make it a prosperous part of the world; and in the furtherance of this goal, the author combined the plots of the past, present and future of the “small homeland” in the text.

About the Authors

N. P. Matkhanova
Institute of History SB RAS
Russian Federation


N. N. Rodigina
Novosibirsk State Pedagogical University; Tobolsk Integrated Scientific Station, Ural Branch of the RAS
Russian Federation


References

1. Артоболевский Г. В. К истории краеведческих замыслов М. В. Ломоносова // Краеведение. 1926. Т. 3, № 1. С. 45-56.

2. Баранникова Н. Б., Безрогов В. Г. «Все разделилось на чужое и наше»: К вопросу о локальном / глобальном в учебнике начальной школы 1900-2000-х гг. // Конструируя детское: филология, история, антропология. М.; СПб., 2011. Вып. 9. С. 150-167.

3. Барков А. С. О научном краеведении // Барков А. С. Вопросы методики и истории географии. М., 1961. С. 71-75.

4. Бялый Г. А. В. Г. Короленко. Л.: Худож. лит., 1983. 350 с.

5. Вессель Н. Х. Местный элемент в обучении // Вессель Н. Х. Очерки об общем образовании и системе народного образования в России. М., 1959. С. 129-162.

6. Зубарева Н. Н. Педагогическое осмысление необходимости изучения «местного элемента» в рамках общего образования в России во второй половине XIX века // Вестн. Тверского гос. ун-та. Сер. Педагогика и психология. 2014. № 4. С. 245-254.

7. Иркутский край. Четыре века: История Иркутской губернии (области) XVII-XXI вв. / Гл. ред. Л. М. Дамешек. Иркутск: Востсибкнига, 2012. 800 с.

8. Историки читают учебники истории. Традиционные и новые концепции учебной̆ литературы. М.: АИРО-XXI, 2002. 323 с.

9. Келли К. «С чего начинается малая родина?» Родной город в учебном процессе советской и постсоветской начальной школы: конструирование социальной оптики // Учебники детства: Из истории школьной книги VII-XXI вв. М., 2013. С. 196-226.

10. Козьмин Н. Н. М. В. Загоскин и его значение в истории развития сибирской общественности // Козьмин Н. Н. Очерки прошлого и настоящего Сибири. СПб., 1910. С. 161-229.

11. Кондратьев Н. И. Михаил Васильевич Загоскин // Загоскин М. В. Магистр. Иркутск, 1981. С. 287-328.

12. Кто боится учебника истории?: материалы семинара, провед. Волгогр. гос. ун-том и Ин-том Кеннана Междунар. науч. центра им. В. Вильсона при поддержке фонда Ф. Эберта 26 апр. 2012 г. / Под ред. И. И. Куриллы. Волгоград: Изд-во ВолГУ, 2013. 106 с.

13. Лескинен М. В. Представления об «Отечестве» и «Родине» в русских учебниках географии последней трети XIX в.: конструирование национальной идентичности // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 8. История. 2010. № 3. С. 40-55.

14. Лоскутова М. В. С чего начинается родина? Преподавание географии в дореволюционной школе и региональное самосознание (XIX - начало ХХ в.) // Изобретение империи. Языки и практики. М., 2011. С. 223-262.

15. Любичанковский С. В. Формирование профессиональной компетентности будущего учителя истории средствами краеведения (из современного опыта работы кафедры истории России Оренбургского государственного педагогического университета) // Современный урок в условиях ФГОС: опыт, проблемы, перспективы. Оренбург, 2017. С. 141-145.

16. Матханова Н. П. М. В. Загоскин - крестьяновед и мемуарист // Сибиряки: региональное сообщество в историческом и образовательном пространстве. Новосибирск, 2009. С. 28-32.

17. Пирожков Г. П. Отечество (родино-, отчизно-, крае-) ведение в образовании Российской империи // Изв. Воронежского гос. пед. ун-та. Педагогические науки. 2014. № 1 (262). С. 183-192.

18. Смокотина Л. И. «Концентрическое родиноведение» как органическая часть культурологических разработок Г. Н. Потанина // Вестн. Томск. гос. пед. ун-та. 2008. Вып. 2 (76). С. 30-31.

19. Учебный текст в советской школе: Сб. ст. / Сост. С. Г. Леонтьева, К. А. Маслинский. СПб.; М.: Ин-т логики, когнитологии и развития личности, 2008. 472 с.

20. Хлытина О. М. Познавательные модели и методологический инструментарий современных учебников истории // Философия образования. 2011. № 5. С. 151-160.

21. Чернова А. И. Общественно-просветительная деятельность М. В. Загоскина // Из истории просвещения Восточной Сибири. Иркутск, 1972. С. 95-104.

22. Чернова А. И. Педагогические взгляды и просветительная деятельность М. В. Загоскина в Восточной Сибири: Автореф. дис. … канд. пед. наук. Иркутск, 1973. 25 с.

23. Шиловский М. В. «Сейте разумное, доброе, вечное…»: М. В. Загоскин // Шиловский М. В. Судьбы, связанные с Сибирью. Новосибирск, 2007. С. 91-101.

24. Юркин Б. М. М. В. Загоскин. Биографический очерк // Вопросы истории Сибири. Иркутск, 1971. С. 107-117.

25. Белов И. Д. Руководство для сельских учителей, с приложением образцовых уроков по русскому языку, родиноведению, отечествоведению, естествоведению, арифметике и чистописанию. СПб.: Печ. В. Головина, 1869. 149 с.

26. Белоха П. Н. Учебник географии. СПб.: Тип. штаба воен.-учеб. заведений, 1862. 182 с.

27. Загоскин М. В. Иркутск и Иркутская губерния с очерком прочих губерний и областей Сибири. Иркутск: Тип. Н. Н. Синицына, 1870. 140 с.

28. Можайский И. П. Учебный курс географии Новгородской губернии (Родиноведение). Новгород: Тип. М. П. Сухова, 1878. 74 с.

29. Петров К. Краткое описание Олонецкой губернии (родиноведение) Петрозаводск: Губернская тип., 1881. 33 с.

30. Письма Г. Н. Потанина. Иркутск: Изд-во Иркутск. ун-та, 1988. Т. 2. 344 с.

31. Потанин Г. Н. [Дилетант]. Местные учебники // Камско-Волжская газета. 1873. № 98. С. 1-2.

32. Потанин Г. Н. По поводу введения преподавания родиноведения // Сибирская жизнь (Томск). 1915. № 121. С. 2-3.

33. Соколов А. А. Город Ростов и его уезд (Опыт пропедевтического курса географии для местных училищ). Ярославль: Тип. губ. земск. управы, 1881. 39 с.

34. Татаринов П. Очерк Таврической губернии в историко-географическом отношении (учеб. пособие по родиноведению). Симферополь: С. Синани, 1894. 96 с.


Review

For citations:


Matkhanova N.P., Rodigina N.N. «ARE WE FAMILIAR WITH TINY PIECE OF LAND, THAT WE LIVE ON?»: MOTHERLAND STUDIES TEXTBOOK BY M. V. ZAGOSKIN (1870). Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2018;17(1):29-41. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2018-17-1-29-41

Views: 261


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)