Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Rethinking Journalism Education in the Context of Visual Thinking

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-9-17

Abstract

Purpose. The review substantiates the need for visual literacy and training students in recognizing fake photos or videos, as well as enhancing students’ critical thinking. The analytical review examines the problems of media education related to the advanced development of digital tools for creating images and the growing visualization of the information space that changes journalistic practices and professional consciousness. Results. After a number of expert interviews with lecturers of journalism departments, the author comes to understand the gap between the requirements of media practice and the response to these requests from educational centers. Due to the conservatism of the university environment and the dominance of the faculties of journalism of the philological school with its logo-centrism, data visualization is still perceived as a tribute to popular culture, something secondary and optional in relation to the text. Even employees of the best editorial offices in the world recognize the lack of experts and managers for visualization and infographics. Conclusion. The conclusion is made about the possibility of a “visual coup” in the modernized educational programs in with a clear interest in this media corporations and government customers.

About the Author

Y. M. Ershov
National Research Tomsk State University
Russian Federation


References

1. Березин В. М. Фотожурналистика: Учеб. пособие. М.: Изд-во РУДН, 2006. 159 с.

2. Васильев С. Л. Удобочитаемость газеты и журнала. Воронеж: Кварта, 2010. 152 с.

3. Галкин С. И. От дизайна «вещей» к дизайну СМИ. Некоторые проблемы промышленного проектирования и художественного конструирования. М.: Изд-во МГУ, 2010. 69 с.

4. Дебор Г. Общество спектакля: Пер. с фр. C. Офертаса, М. Якубович. М.: Логос, 1999. 224 с.

5. Ершов Ю. М. Каким мы видим будущего журналиста (размышления о модернизации образовательных программ) // Вестник Моск. гос. ун-та. Журналистика. 2018. № 5. С. 119-136.

6. Мясников Ю. Н. Технология матричного комплексного проектирования прессы региона: Учеб. пособие. Томск: Учебно-экспериментальное изд-во, 2013. 164 c.

7. Оформление периодических изданий / Под ред. А. П. Киселева. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1988. 70 с.

8. Симбирцева Н. А. Визуальное в современной культуре: к вопросу о визуальной грамотности // Политическая лингвистика. 2013. № 4 (46). С. 230-233.

9. Табашников И. Н. Газета и дизайн. Тюмень: Софт-Дизайн, 1994. 160 с.

10. Тен Ю. П. Символ в межкультурной коммуникации: Автореф. дис. … д-ра филос. наук. Ростов н/Д., 2008. 46 с.

11. Тулупов В. В. Российская пресса: дизайн, реклама, типология. Воронеж: Инфа, 1996. 112 с.

12. Шевченко В. Э. Визуальный контент как тенденция современной журналистики // Медиаскоп. 2014. № 4. Jenkins R. Visual literacy. Teaching and Learning, 2008, 30 July / August, 4-8. URL: http://www.teachingexpertise.com/articles/visual-literacy-3961

13. Jhaveri A. Rethinking journalism education through visual literacy. 2010. URL: https://www. cetl.hku.hk/conference2010/pdf/Jhaveri.pdf

14. Kress G., Leeuwen V. T. Reading images: The grammar of visual design. 2nd ed. New York, Routledge, 2006, 321 p.

15. Mitchell W. J. T. Showing seeing: A critique of visual culture. Journal of Visual Culture, 2002, no. 1 (2), p. 165-181.

16. Tufte E. R. The Visual Display of Quantitative Information. Graphics Press USA, 2001, 200 p.


Review

For citations:


Ershov Y.M. Rethinking Journalism Education in the Context of Visual Thinking. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2019;18(6):9-17. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-9-17

Views: 213


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)