Preview

Vestnik NSU. Series: History and Philology

Advanced search

Horsemen in Three-Horned Headdresses at Chinese Rock-Art Sites and Their Siberian and Central Asian Affinities

https://doi.org/10.25205/1818-7919-2020-19-10-35-49

Abstract

Six horsemen and one standing man carved at the Wujiachuan rock-art site in the Gansu Province of China are wearing headdresses resembling a crown with three ‘horns’. The standing figure from Wujiachuan can also be perceived as a seated one if its very long, downward ‘arms’ are to be considered as the outline of a wide-brimmed robe, and the carved lines within it are the ‘real’ arms folded on the chest or on the stomach. This interpretation corresponds with ancient Turkic images of Gorny Altai and other regions. In the Kudyrge burial ground in Altai, a boulder was excavated, on which the so-called ‘knee bending scene’ was engraved. A seated woman in a three-horned headdress with a child is depicted, before whom three much smaller in size dismounted horsemen are bowing. The middle horseman is also wearing a three-horned headdress. Engraved images of women in three-horned headdresses were also met on rocks and bone artefacts from Kirgizia, Kazakhstan and Khakassia. P. P. Azbelev interprets the ‘knee bending scene’ from Kudyrge as a reflection of the Christian (Nestorian) narrative of worship of the Magi. It can be assumed that the horsemen in horned headdresses depicted at Wujiachuan, grouped in threes are rushing to worship the standing (or rather sitting) figure to their left also in a three-horned headdress. This personage, just like on the Kudyrge boulder, surpasses both riders and even their horses in height. Rock carvings of riders in three-horned headdresses have also been found in the Badain Jaran Desert in the west of Inner Mongolia and in Zhongwei County of the Ningxia Province. Wherever met, they mark the Ancient Turkic period.

About the Author

A. V. Varenov
Novosibirsk State University
Russian Federation


References

1. Азбелев П. П. Кудыргинский сюжет. СПб.: ЛЕМА, 2010. 60 с.

2. Ахинжанов С. М. Об этнической принадлежности каменных изваяний в «трехрогих» головных уборах из Семиречья // Археологические памятники Казахстана. Алма-Ата: Наука Каз. ССР, 1978. С. 65-79.

3. Варенов А. В., Кудинова М. А. Путешествие на Северо-Запад за петроглифами // Вестник НГУ. Серия: История, филология. 2019. Т. 18, № 10: Востоковедение. С. 106-113. DOI 10.25205/1818-7919-2019-18-10-106-113

4. Варенов А. В., Кудинова М. А. Путешествие на Северо-Запад за петроглифами. Часть 2. Продолжение в Нинся // Вестник НГУ. Серия: История, филология. 2020. Т. 19, № 4: Востоковедение. С. 147-158. DOI 10.25205/1818-7919-2020-19-4-147-158

5. Варенов А. В., Кудинова М. А., Соловьев А. И. Полевое исследование писаницы Уцзя-чуань в уезде Цзинъюань провинции Ганьсу (КНР) летом 2019 года // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2019. Т. 25. С. 345-352. DOI 10.17746/2658-6193.2019. 25.345-352

6. Гаврилова А. А. Могильник Кудыргэ как источник по истории алтайских племен. М.; Л.: Наука, 1965. 144 с.

7. Длужневская Г. В. Еще раз о «кудыгинском валуне» (К вопросу об иконографии Умай у древних тюрков) // Тюркологический сборник 1974. М.: Наука, ГРВЛ, 1978. С. 230-237.

8. Ермоленко Л. Н. К проблеме каменных изваяний в «трехрогих» головных уборах // Наскальное искусство Азии. Кемерово: Кузбассвузиздат, 1995. Вып. 1. С. 54-55.

9. Константинов Н. А., Урбушев А. У. Раннесредневековые гравировки Дялбака // Современные решения актуальных проблем евразийской археологии. Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2018. Вып. 2. С. 270-272.

10. Кубарев В. Д. Петроглифы Калбак-Таша I (Российский Алтай). Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2011. 444 с.

11. Кубарев В. Д., Цэвээндорж Д., Якобсон Э. Петроглифы Цаган-Салаа и Бага-Ойгура (Монгольский Алтай). Новосибирск; Улан-Батор; Юджин: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2005. 640 с.

12. Кызласов Л. Р. К истории шаманских верований на Алтае // КСИИМК АН СССР. 1949. Вып. 29. С. 49-52.

13. Кызласов И. Л. Изображение Тенгри и Умай на Сулекской писанице // Этнографическое обозрение. 1998. № 4. С. 39-53.

14. Мотов Ю. А. К изучению идеологии раннесредневекового населения Алтая (по материалам могильника Кудыргэ) // История и археология Семиречья. Алматы: Фонд «Родничок», 2001. Вып. 2. С. 63-86.

15. Рогожинский А. Е. Новые находки памятников древнетюркской эпиграфики и монументального искусства на юге и востоке Казахстана // Роль номадов в формировании культурного наследия Казахстана. Алматы: Print-S, 2010. С. 329-344.

16. Рогожинский А. Е. Флаги на скалах (изображения знамен в ландшафтах с петроглифами тюркской эпохи Казахстана) // Изобразительные и технологические традиции ранних форм искусства (2) Памяти Е. Г. Дэвлет. Труды САИПИ. М.; Кемерово: Кузбассвузиздат, 2019. Вып. 12. С. 275-289.

17. Рогожинский А. Е., Солодейников А. К. О новых находках и методах документирования древнетюркских граффити на юге Казахстана // Историко-культурное наследие и современная культура. Алматы: Service Press, 2012. С. 123-126.

18. Руденко С. И., Глухов А. Н. Могильник Кудыргэ на Алтае // Материалы по этнографии. Л.: Изд-е Гос. Рус. музея, 1927. Т. 3, вып. 2. С. 37-52.

19. Серегин Н. Н., Мухарева А. Н. История изучения петроглифов раннего средневековья на территории Алтая // Науч. обозр. Саяно-Алтая. 2015. № 1 (9). Сер.: Археология. Вып. 2. С. 95-106.

20. Скобелев С. Г. Иконография образа богини Умай в древнетюркскую эпоху // Евразия: культурное наследие древних цивилизаций. Вып. 2. Горизонты Евразии. Новосибирск: НГУ, 1999. С. 162-167.

21. Суразаков А. С. К семантике изображений на Кудыргинском валуне // Этнокультурные процессы в Южной Сибири и Центральной Азии в I-II тысячелетии н. э. Кемерово: Кузбассвузиздат, 1994. С. 45-55.

22. Худяков Ю. С. Об изображении божеств древнетюркского пантеона на памятниках искусства номадов Южной Сибири и Центральной Азии эпохи раннего средневековья // Древности Сибири и Центральной Азии. Горно-Алтайск: ГАГУ, 2010. № 3 (15). С. 93-103.

23. Худяков Ю. С., Табалдиев К. Ш., Солтобаев О. А. Многофигурные композиции на костяных пластинах из памятника Суттуу-Булак // Новейшие археологические и этнографические открытия в Сибири: Материалы IV Годовой итоговой сессии Ин-та археологии и этнографии СО РАН. Дек. 1996. Новосибирск: ИАЭ СО РАН, 1996. С. 242-245.

24. Худяков Ю. С., Табалдиев К. Ш., Солтобаев О. А. Новые находки предметов изобразительного искусства древних тюрок на Тянь-Шане // Российская археология. 1997. № 3. С. 142-147.

25. Шер Я. А. Каменные изваяния Семиречья. М.; Л.: Наука, 1966. 138 с. Güneri A. S. Altay Dağları Bölgesi Kaya Resimleri: Klasik Türk Dönemi-2 Evresi Türk Tasvir Sanatına Dair Yeni Kavramlar // Arkeoloji ve Sanat. 159: Eylül-Aralik 2018. P. 149-160. (на тур. яз.)

26. Konstantinov N., Soenov V., Cheremisin D. Battle and hunting scenes in Turkic rock art of the early Middle Ages in Altai // Rock Art Research. 2016. Vol. 33. No. 1. P. 8-18.

27. Гай Шаньлинь. Иньшань яньхуа [蓋山林。陰山岩画]. Петроглифы гор Иньшань. Пекин: Вэньу чубаньшэ, 1986. 2, 20, 442 с. (на кит. яз.)

28. Гай Шаньлинь. Уланьчабу яньхуа [蓋山林。 烏蘭察部岩画]. Петроглифы степи Уланьчаб. Пекин: Вэньу чубаньшэ, 1989. 22, 336 с. (на кит. яз.)

29. Гай Шаньлинь. Баданьцзилинь шамо яньхуа [盖山林。巴丹吉林沙漠岩画]. Петроглифы пустыни Баданьцзилинь. Пекин: Бэйцзин тушугуань чубаньшэ, 1997. 400 с. (на кит. яз.)

30. Ду Чэнфэн. Сунань яньхуа [杜成峰。肃南岩画]. Петроглифы Южной Ганьсу. Ланьчжоу: Ганьсу миньцзу чубаньшэ, 2014. 200 с. (на кит. яз.)

31. Ли Сянши, Чжу Цуньши. Хэланьшань юй Бэйшань яньхуа [李祥石,朱存世。 賀蘭山與北山岩画]. Петроглифы гор Хэланьшань и Бэйшань. Иньчуань: Нинся жэньминь чубаньшэ, 1993. 369 с. (на кит. яз.)

32. Сюй Чэн, Вэй Чжун. Хэланьшань яньхуа [许成,卫忠。 贺兰山岩画]. Петроглифы гор Хэланьшань. Пекин: Вэньу чубаньшэ, 1993. 34, 398 с. (на кит. яз.)

33. Тан Хуйшэн, Чжан Вэньхуа. Цинхай яньхуа - шицянь ишу чжун эръюань дуйли сывэй цзи ци гуаньнянь дэ яньцзю [汤惠生, 张文华。青海岩画一史前艺术中二元对立思维及其观念的研究]. Петроглифы Цинхая - исследование дуалистического мышления и его идей в первобытном искусстве. Пекин: Кэсюэ чубаньшэ, 2001. 280 с. (на кит. яз.)

34. Хань Цзиган. Субэй яньхуа. [韩积罡。肃北岩画]. Петроглифы Северной Ганьсу. Ланьчжоу: Ганьсу жэньминь мэйшу чубаньшэ, 2015. 270 с. (на кит. яз.)

35. Чжан Баоси. Ганьсу шэн Цзинъюань сянь Уцзячуань фасянь яньхуа [张宝玺。甘肃省靖远县吴家川发现岩画] Петроглифы, обнаруженные в Уцзячунаь, уезда Цзинъюань пров. Ганьсу // Вэньу. 1983. № 2. С. 46-47. (на кит. яз.)

36. Чжоу Синхуа. Чжунвэй яньхуа. [周兴華。中卫岩画]. Петроглифы Чжунвэя. Иньчуань: Нинся жэньминь чубаньшэ, 1991. 6, 442 с. (на кит. яз.)


Review

For citations:


Varenov A.V. Horsemen in Three-Horned Headdresses at Chinese Rock-Art Sites and Their Siberian and Central Asian Affinities. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2020;19(10):35-49. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/1818-7919-2020-19-10-35-49

Views: 195


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-7919 (Print)